Цьогорічний бюджет Тернополя буде дуже напруженим. Такий висновок можна зробити, якщо проаналізувати не тільки статті видатків, а й статті доходів міської казни. Адже добре відомо, що перш, ніж витрачати, треба знати, що заробляєш.

Цю прописну істину бюджетного процесу мала б добре знати  “податкова” команда, яка прийшла в міську раду разом з екс-податківцем, а зараз мером Тернополя Сергієм Надалом. Майже всі  ключові пости фінансово-економічного блоку  зайняли колишні фіскали. Куратор напрямку – вірна соратниця та заступниця міського голови Вікторія Остапчук, “майнове” управління очолює – Володимир Мединський, земельний відділ – Віктор Кібляр, квартирний – Богдан Малимін. Всі ці люди не один рік збирали податки і добре знають як це робити. Однак результати першого року роботи цієї “каманди” не дають підстав для оптимізму.

Погляньмо на цифри бюджету у порівнянні.

За 11 місяців 2010 року від діяльності комунальних підприємств бюджет поповнився майже на 5 млн. грн. У 2011 році ця сума була більше, ніж у 8 (!) разів меншою і склала лише 547 тис.грн. План на 2012 рік – 800 тис.грн. Такі цифри відверто дивують, оскільки за минулий рік було створено декілька КП, яким виділяли і землю, і гроші з бюджету, але ефективність їхньої роботи в грошовому еквіваленті поки що мало помітна.

Від адміністративних штрафів та інших санкцій у 2011 році отримали трохи менше 200 тис.грн. На 2012 рік планують 220 тис.грн. Це ті кошти, які, за словами міського голови Тернополя С.Надала, повинні зароблятися муніципальною поліцією і, відповідно, іти на її утримання. На практиці видатки на муніципальну поліцію мінімум у 2 рази більші. Якщо взяти мінімальну зарплату в 2200 грн., як цього вимагає міський голова від підприємців, чисельність цього структурного підрозділу на рівні 12-15 осіб, то поліція нам обходиться щонайменше в півмільйона, не враховуючи витрат на форму, обслуговування авто, комунальні послуги тощо. В попередні роки сума надходжень від штрафів коливалася в межах 100 тис.грн. в рік.

Власні надходження у 2012 році заплановані в сумі 52 млн.грн. Це менше, ніж в попередні роки і це легко побачити, якщо проаналізувати частку плати за землю. Якщо у 2010 році надходження від оренди землі становили 44% від усіх власних надходжень, то у 2011 вже 68%, а на 2012 рік заплановано 71%. Тобто реальні надходження з власних джерел зменшується не тільки у фізичних  величинах, але і в частковому співвідношенні.

Якщо говорити про саму плату за землю, то вона суттєво зросла у 2011 році за рахунок розробленої раніше нової грошової оцінки. За 2010 рік до бюджету було акумульовано 20 млн.грн. як плата за землю. Грошова оцінка зросла в 3,5 рази, але одночасно застосовано понижуючий коефіцієнт, враховуючи кризовий стан економіки. Навіть при застосуванні понижуючого коефіцієнту сума орендної плати за землю у 2011 році становила майже 34 млн.грн., що більше на 15 млн.грн., ніж у 2010, коли нова грошова оцінка ще не була впроваджена і тільки розроблялася. Але в цій сумі не враховано інфляційних нарахувань, які складали у 2010 році 9,1%. Якщо сумувати всі кошти, які мали надійти як плата за землю, то у 2011 році мали зібрати 38 млн.грн. На 2012 рік заплановано 37 млн.грн. Надходження в бюджет від продажу земельних ділянок в 3 рази мені, ніж були у 2010 році.

Продаж комунального майна. За 2010 рік акумульовано до бюджету майже 18 млн.грн. У 2011 – лише близько 7 млн.грн. (було продано найкращі об’єкти, які ще залишилися: поліклініка на вул.Чорновола, частина колишнього готелю «Україна» (ціна за 1 м.кв – 3,5 тис.грн), майновий 3-поверховий комплекс на пр.С.Бандери, 2). На 2012 рік заплановано отримати до бюджету 6 млн.грн.

Кошти від розміщення рекламних конструкцій у 2010 році складали 3,3 млн.грн. За 2011 рік угод укладено на загальну суму 2,8 млн.грн., фактичне поступлення склало всього 1,2 млн.грн. цілком імовірно, що решти бюджет може і не дочекатися, оскільки сума боргу у 2012 році в фінансовому документі не передбачена взагалі.

І на «закуску» – бюджет розвитку. Якщо у 2010 році він становив більше 40 млн.грн., то на 2012 рік заплановано лише 29 млн.грн.