Погодьтеся, нова дорога – це у нашому «бездорожньому» українському суспільстві – свято, подія, на яку чекає іноді не одне покоління. І щастить тим, кому доля усміхнулась мати знаного земляка, для  якого прокласти дорогу, це, як кажуть на Галичині – як у два пальці … свиснути.

Фірташ заклав капсулу під будівництво теплиціОт, скажімо, має собі чи не найвіддаленіше від Тернополя село Синьків у Заліщицькому районі поважного земляка – Дмитра Фірташа. А пан Фірташ має в селі 10-гектарний комплекс, де у теплицях вирощують помідори. Ну, як сюди не прокласти дорогу.

Тим більше, що є можливість зробити це не із власної кишені, а за рахунок держави.

От і служба автомобільних доріг у Тернопільській області ще у березні цього року за результатами тендеру уклала угоду з ТОВ «Автомагістраль – Південь» на поточний середній ремонт автомобільної дороги Касперівці–Збручанське вартістю 46,40 млн грн!

На дворі – грудень і ділянка довжиною в 7 км відремонтована. Воно ніби й добре. Нехай буде для людей нова сільська магістраль, та й бізнесмен матиме можливість возити європомідори гладенькою як скатертина дорогою. Але, є питання. Ремонт 1 км такої дороги обійшовся у 6,23 млн грн. Це майже вдвічі дорожче від поточного середнього ремонту міжнародної траси Київ – Ковель – Ягодин. За словами радника директора «Укравтодора» Євгена Прусенка, влаштування вирівнюючого шару із асфальтобетону до 5 см і додавання зверху ще одного шару щебенево-мастичного асфальтобетону теж до 5 см у цьому випадку коштувало близько 3,5 млн грн за км.

А роботи фінансувалися, підкреслюю, не приватними структурами, а  з державного бюджету. Фірма, яка виконувала ремонт за державні кошти – ТОВ «Автомагістраль-Південь» належить двом одеситам – Валерію Короткову та Олегу Наливанному. За останні п’ять років фірма виграла тендерів на 1,75 млрд грн. Рік тому ТОВ «Автомагістраль-Південь» отримало підряд вартістю 63,44 млн грн. на ремонт цієї дороги. Йшлося про 8,9 км від Касперівців до Новосілки Заліщицького району. Тендер тоді провели за неконкурентною процедурою «закупівля в одного учасника», обґрунтовуючи нагальну необхідність тим, що цей відрізок дороги веде до теплиць, які мали запрацювати восени у селі Синьків Заліщицького району пише  censor.net.

Відтак загальна вартість ремонту дороги до теплиць Фірташа становить вже 109,84 млн грн.

А ось ще один «дорожній» факт. КП «Сков’ятин» Сков’ятинської сільради Борщівського району Тернопільської області уклало угоду з ПМП «Венера» на капітальний вулиці  Хатки в селі Сков’ятин вартістю 4,81 млн грн.

Гроші на терміновий ремонт виділено з місцевого бюджету.

Ох, вже ця терміновість усюди, особливо, коли йдеться про укладання тендерів!  Так ось, у випадку села Сков’ятина, то там терміновість викликана тим, що мовляв, у жовтні середня температура у Тернопільській області становить 7,4 градуси, що може завадити дотриманню всіх технологічних норм при будівництві. Дрібниця, що цьогорічний жовтень побив усі рекорди плюсових температур, та й минулорічна осінь теж теплою була.

Терміновість – справа свята, а раптом би вдарили морози і пропали б оті державні 4,81 млн грн.?! Ось чому  торги проведено швидко і за неконкурентною процедурою закупівлі «в одного учасника».

А як доказ необхідності термінового ремонту селяни надали листи до місцевого Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій та відділу охорони здоров’я Борщівської РДА про те, що «поганий стан дороги по вул. Хатки не дає можливості пожежним та медичним автомобілям своєчасно прибувати за викликом». Також місцеві мешканці повідомили, що «у зв’язку із відсутністю належного асфальтного покриття також є проблеми з проїздом маршрутного автобусу».

Погоджуємось. Але, чому вартість робіт становить саме 4,81 млн грн. а не скажімо, 5 чи 8 млн? Де обгрунтування? І чому підрядником було обрано саме фірму «Венера», зареєстровано на мешканця Івано-Франківщини Рубіка Мясніковича Григоряна, а не іншу, скажімо, з Тернопільської області?

А пояснення просте. Село Сков’ятин знаходиться неподалік від вже нам відомого села Синьків, в якому народився Дмитро Фірташ. Там мати мільярдера Марія Фірташ керує низкою компаній, які ведуть тепличний бізнес…

Так я собі думаю: а чого це раптом вулиці Сков’ятина ліпші від, інших із понад 900 сіл Тернопільщини, скажімо, вулиць села Заболотівка Чортківського району, якими від споконвічного болота, що навіть улітку не висихає, не пройти-не проїхати? Чому для одних сіл і вулиць знаходяться і бюджетні кошти, і обласкані підрядники, і термінові тендери, а для інших – ні? Чому для одних населених пунктів, де свідомість селян така висока й вони обґрунтовують необхідність прокладання дороги  листами до місцевого Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій та відділу охорони здоров’я про те, що поганий стан дороги не дає можливості пожежним та медичним автомобілям своєчасно прибувати за викликом, а інші сільські громади, хоча й пишуть такі ж листи, відповіді на них не мають?

І роблю висновок. Головний, у цій справі, той, хто, замовляє музику, чи то, пак – хто дає замовлення на виконання робіт за державні кошти. А тоді вже й знайдеться свій, нехай і з іншої області «кубик-рубик», який послушно і, звичайно, «з вдячністю» за отримане замовлення виконає будь-яку комбінацію. Головне, добре змастити отой «кубик-рубик», щоб він і сам крутився своїми гранями і приносив задоволення тому, хто його крутить.

…До речі, в YouTube, описано лише три способи змастити кубик-рубик, щоб він вертівся швидше. Схоже, в Україні, в дорожніх іграх та іграх із пов’язаних ними тендерах є знавці, які знають набагато більше ефективних способів «змащування» проектів, дороги яких із бюджетної кишені ведуть не тільки до помідорних плантацій…

Орест Сарматський, censor.net.ua