В кінці минулого тижня Держагентство з інвестицій та управління національними проектами представило проект будівництва нової дороги від Борисполя до Києва, вартість одного метра якої дорівнювала 237 тис. грн. Цифра – величезна, але варто також пам’ятати, що в Україні не так вже й багато будується нових доріг. Зате на їх реконструкцію держава щорічно витрачає на порядок більше бюджетних коштів. При цьому вартість робіт може відрізнятися не тільки в різних регіонах країни, але навіть на сусідніх ділянках однієї й тієї ж дороги.

«Коментарі» проаналізували всі кошториси з ремонту автотрас з початку поточного року до відкриття фінальної частини чемпіонату Європи з футболу. За ці півроку в країні активно роздавались мільйонні дорожні підряди.

Відзначимо також, що ми аналізували тільки роботи з ремонту доріг державного значення, які розділяються на міжнародні (індекс «М»), національні («Н») і регіональні («Р»). Не дивлячись на те, що ці дороги займають лише близько 10% всієї дорожньої мережі країни (на відміну від доріг місцевого значення), саме вони були об’єктом тендерних закупівель протягом усіх шести місяців до початку Євро-2012.

Всупереч очікуванням, вартість реконструкції доріг в столичному регіоні була, звичайно, не мінімальною, але і не астрономічною. Так, капітальний ремонт невеликої регіональної дороги з Києва до Ірпеня Київської області («Р-30») коштував державі 7,02 млн. грн. Конкурс виграло «Шляхове ремонтно-будівельне управління № 100», «дочка» ВАТ ДАК «Автомобільні дороги України». З 3,2 км загальної протяжності цієї траси капремонту підлягало 3 км. Відповідно, метр відремонтованої дороги до Ірпеня потягнув на 2 тис. 340 грн.

До слова приблизно стільки ж коштував реконструйований метр міжнародної траси Одеса – Мелітополь – Новоазовськ («М-14») – 2 тис. 626 грн. На ремонт ділянки довжиною трохи більше 1 км у Херсонській області виділили 2,888 млн. грн., які дісталися миколаївському ПП СФ «Автошляхбуд-САА».

А ось реконструкція 5-кілометрової ділянки ще однієї міжнародної траси Стрий – Тернопіль – Кіровоград – Знам’янка («М-12») в Кіровоградській області коштувала вже дорожче. ТОВ «Спецтрансбуд» з Кіровоградщини вдалося отримати за підряд 20,556 млн. грн., що збільшило вартість метра до 4 тис. 111 грн.

У Криму вартість ремонту доріг вже не така велика. До прикладу, 7 км на національній трасі Красноперекопськ -Сімферополь («Н-05») коштували 9,86 млн. грн., які отримало ПП «Дорстройсервис Крым». І метр відремонтованого дорожнього полотна тут виявився вже вартістю 1 тис. 408 грн.

А в Запорізькій області ТОВ «Бахчисарайське дорожньо-будівельне управління» оновило 55 км траси Запоріжжя – Донецьк («Н-15») за 45,214 млн. грн. Вийшовши, таким чином, на собівартість метра скромні 822 грн.

Але є регіони, де навіть такі суми дорожні будівельники бачать хіба що уві сні. Так, на Івано-Франківщині місцеве ТОВ «Шляхбудсервіс» виграло тендер на поточний ремонт відразу 9-ти ділянок на різних національних і регіональних дорогах, що проходять по території області. Метр по трасі Мукачеве – Львів («Н-09») компанія погодилася відремонтувати за 3 грн. 89 коп., по трасі Стрий – Мамалига («Н-10») – за 3 грн. 24 коп., а по регіональній дорозі Богородчани – Гута («Р-38») – і зовсім за 1 грн. 66 коп.

Для порівняння можна навести суми, що пройшли по тендерах на поточний ремонт такої ж дороги національно значення, але на Донбасі – Слов’янськ – Донецьк – Маріуполь («Н-20»). Донецьке ТОВ «Данком» за ремонт полотна протяжністю менше 1,5 км отримало 27,85 млн. грн., довівши собівартість метра до немислимих для Івано-Франківської області 19 тис. 893 грн.

Правда, не всі донецькі можуть похвалитися такими заробітками. Зокрема, маріупольське ТОВ «Підприємство «Маст-Буд» ремонтувало сусідню ділянку на тій же дорозі вже за ціною 11 тис. 405 грн./метр. А ТОВ «Перша дорожньо-будівельна компанія» з Донецька іншу сусідню ділянку отримало з вартістю ремонту метра дорожнього полотна 4 тис. 890 грн.

Весь абсурд ситуації в тому, що аналогічні суми в Донецькій області застосовні і для доріг міжнародного значення. Наприклад, реконструкція одного метра траси Знам’янка – Луганськ – Ізварине («М-04») у виконанні ТОВ «Дорожнє будівництво «Альтком» коштувала 18 тис. 640 грн. А вже на сусідній ділянці ПрАТ «Донецьке спеціалізоване будівельно-монтажне управління № 1» працювало за вартості 4 тис. 857 грн./метр.

До речі, так само стрибають і розцінки за експлуатаційне утримання доріг протягом року. Якщо у Житомирській області місцевий облавтодор взявся за утримання доріг державного значення за вартості 7,5 грн./метр, то вже в Миколаєві утримання метра дороги Одеса – Мелітополь – Новоазовськ («М-14») комунальним «Експлуатаційне лінійне управління автодоріг» потягнуло на всі 712 грн.

Таким чином, наведені цифри показують, що західні області країни фактично спонсорують ремонт доріг у південно-східних областях. Не кажучи вже про те, що окремі компанії заробляють на такому стані речей величезні суми.

Андрій Сантарович, Коментарі