У найближчий місяць-два весь громадський транспорт Тернополя обладнають GPS-навігацією, а до кінця січня буде здано в експлуатацію програму, яка відслідковуватиме рух транспорту та виконуватиме аналітичну обробку найрізноманітніших даних щодо руху тролейбусів та автобусів на маршруті. Таким чином в обласному центрі буде втілена в життя одна з обіцянок міського голови Тернополя Сергія Надала, – повідомляє “Номер один”

У громадському транспорті обіцяють навести порядок

Основна мета транспорту – щоб він регулярно рухався. На сьогодні ж ми у Тернополі часто спостерігаємо велике скупчення транспортних засобів на тих чи інших зупинках, як наслідок – «війни» за пасажира, затори на дорогах, «гонки» водіїв, що часто призводить до аварійних ситуацій. Вже давно визріло питання навести лад у роботі громадського транспорту, багато про це говорилося і в минулі роки. Однак, очевидно, лише нині цю проблему, незважаючи на супротив приватних перевізників, таки вдалося зрушити з місця.

– Основна мета нововведення – рух транспортних засобів за графіком, впорядкування руху громадського транспорту, контроль за виконанням взятих на себе зобов’язань перевізниками, дотримання і планування графіків руху, – зазначив керівник групи з провадження системи навігації на громадському транспорті Тернополя, директор КП “Тернопільелектротранс” Андрій Мастюх.

Зараз графіки руху формуються з чисто розрахункових теоретичних даних, натомість, запровадивши програму автоматичного контролю й обробки даних руху транспорту (ліцензований «Апаратно-програмний комплекс 3С»), над якою фахівці української фірми «Новітекс» спільно з ТОВ «Системний зв’язок» (м. Тернопіль) працюють з вересня 2011 року, вдасться «вбити» кількох зайців.

– Свого часу фахівці «Львівської політехніки» дослідили, що для ефективної роботи громадського транспорту в Тернополі необхідно, щоб на зупинку заїздили транспортні засоби кожних дві хвилини. Що воно дає? Збільшується пропускна здатність зупинок та регулярність руху транспорту, відповідно і частка поїздок пасажира рівномірно розподіляється на всі транспортні засоби. Тобто немає перевантажених автобусів чи тролейбусів або недовантажених, пасажир рівномірно розподіляється на весь транспорт, який є у наявності, відповідно не потрібно ні добавляти транспортних засобів, ні зменшувати. Тим самим вдасться вийти на оптимальну кількість одиниць техніки з середньою завантаженістю, щоб це було зручно пасажирам і економічно вигідно перевізникам, – зазначив Андрій Мастюх.

Для того, щоб все заплановане зробити, мають бути вихідні дані. Щоб отримати їх, треба провести ґрунтовне обстеження, а зробити його без GPS-спостереження за рухом транспорту у сучасних умовах практично неможливо, адже статистичну звітність, яку дає програма, людині здійснити неможливо.

– Програма нам може видати інформацію по середній завантаженості в розрізі всіх зупинок, всіх видів транспорту, зведену по автобусах і тролейбусах на кожну окрему зупинку. Буде можливість відслідкувати, скільки одночасно машин було на тій чи іншій зупинці, зупинявся транспортний засіб на зупинці чи ні і багато іншого. А ще дані програми можуть слугувати доказовою базою при ДТП та інших конфліктних ситуаціях, які постійно виникають на дорогах. При цьому цією програмою так звані конкретні точки фіксуються кожних 5 секунд, що дозволяє детально розглядати спірні моменти, водночас людський фактор над цим процесом обмежується лише введенням даних маршруту, решта часу працює машина, — стверджує заступник директора ТОВ «Системний зв’язок» Віталій Васильків

Меру дозволять контролювати роботу громадського транспорту

Фахівцям ТОВ «Системний зв’язок» на сьогодні вже практично вдалося досягнути поставлених міським головою завдань.

– Нині програма вже працює у пробній експлуатації. За січень вона буде допрацьована (на завершенні доробка інтерфейсу) і представлена на затвердження та прийняття в експлуатацію. При цьому вона зможе у повному об’ємі працювати навіть тоді, коли ще будуть забезпечені всі транспортні засоби GPS-пристроями, – зазначає Віталій Васильків. – Роботу довелося провести чималу, адже у нас не стояла задача моніторингу руху транспортних засобів, а управління цими засобами. Відповідно спершу програма містила лише карту міста, на якій можна було прослідкувати за рухом транспортного засобу та його середньою швидкістю, а все решта довелось допрацьовувати – розмітка зупинок, прив’язка до графіків руху, випередження/запізнення до графіку тощо.

Всі ці дані узагальнюються і подаються в управління транспорту, де вже будуть прийматися рішення до тих перевізників, які не дотримуються взятих на себе зобов’язань (при скаргах пасажирів). При цьому розробники програми стверджують, що по клієнтській мережі буде можливість віддаленого доступу відповідальних осіб міської ради (міський голова, куратор транспорту серед заступників, начальник управління) для доступу до даної програми без можливості редагування даних. Окрім того, дані автоматично у режимі реального часу будуть подаватися і перевізникам, які оперативно зможуть відслідковувати, де і котрий транспортний засіб поламаний, відповідно зможуть ефективно впливати на його ремонт, бачити обриви ліній (для тролейбусів), оперативно реагувати на пробки, перекидати автобус з маршруту та маршрут тощо.

На сьогодні GPS-навігаторами обладнані 20 тролейбусів і 21 маршрутка (здебільшого це соціальні маршрути) плюс 10 навігаторів закуплено тролейбусним депо і нині вони на стадії монтажу. При цьому зауважимо, що всі навігатори закуповуються за кошти власників транспортних засобів (такий пункт був прописаний у конкурсі на право перевезення пасажирів). Натомість сама програма придбана й удосконалюється до поставлених завдань і потреб міста за кошти інвестора. Спеціалісти переконують, що це унікальна програма, аналогів якої в Україні немає.

Заглянув в Інтернет і йду на зупинку

– Чи передбачається економія коштів від запровадження GPS-навігації, – запитуємо у керівника проекту?

– Завданням, яке поставив перед нами міський голова, було, по-перше, ефективна робота на маршруті як тролейбусниками, так і приватними перевізниками. По-друге, є закон України «Про дорожній рух», в якому чітко написано, скільки годин водій має перебувати за кермом, коли має ставати на перерву, який час перерви тощо, і цього всього потрібно дотримуватися. Зі своєї сторони скажу, що «Електротранс» всі ці вимоги закону на 100% виконує, – зазначив Андрій Мастюх.

Хоча Андрій Павлович сказав, що економія грошей не ставилась першочерговим завдання, коли цей проект тільки планувалося впровадити. Однак вже з його розробкою виявилось, що для того ж «Електротрансу» він вигідний, адже програму можна підключити до бухгалтерської програми «1С Бухгалтерія», що дозволить за фактично відпрацьований робочий час і кілометраж водіям і кондукторам нараховувати заробітну плату (на сьогодні цим процесом опікуються кілька людей і для цього потрібно чимало часу і море паперу).

Розробники програми на вже досягнутому зупинятися не збираються. Наступна мета – доступ пасажирів через веб-ресурси до графіків руху транспортних засобів, озвучування зупинок в автоматичному режимі, прив’язка окремого транспортного засобу до зупинки та монітора на зупинці тощо.

– Вже сьогодні ми дивимось у майбутнє і працюємо над тим, щоб кожен пасажир, який має доступ до мережі Інтернет, сидячи вдома чи офісі, міг зайти на відповідну сторінку нашої програми і, ввівши певні параменти (зупинку і час), в реальному часі отримає дані, через скільки часу і який транспортний засіб приїде на зупинку. Відповідно пасажиру це буде зручно, адже не доведеться витрачати час на очікування автобуса чи тролейбуса, натомість він зможе прийти безпосередньо на зупинку перед його приїздом. Ця послуга, очевидно, буде безкоштовною, адже це наш пасажир, якому ми маємо створити максимум комфорту, – зауважив Віталій Васильків.

Віталій Попович

Цифра:

230 автобусів і 50 тролейбусів щодня перевозять тернополян та гостей міста. Програма GPS-спостереження розрахована на одночасний моніторинг і обробку даних за 290 транспортними одиницями.

За інформацією управління транспорту і зв’язку Тернопільської міської ради

Довідка

За даними фахівців, маршрут у Тернополі вважається оптимально прибутковим і нормально навантаженим, коли інтервал руху між автобусами чи тролейбусами не більше 8 хвилин, але і не менше, ніж 6 хв. (у Тернополі цього графіку руху дотримується лише 13-й маршрут). Якщо ж інтервал руху більше 15 хв., то маршрут не є прибутковим, а виконує здебільшого соціальну функцію.

Коментар

Сергій Надал, міський голова Тернополя:

– Нововведення дасть можливість міській раді контролювати виконання затвердженого розкладу руху водіями (самі графіки розміщені практично на всіх зупинках у Тернополі). Завдяки цьому в місті вдасться припинити «ралі», коли маршрутки ганяють одна перед одною. Припинимо і таку практику, коли соціальна маршрутка приїжджає спеціально на 15 хвилин пізніше, щоб пільговики таки сідали у комерційні маршрутки, оплачували послугу і перевізник отримував дохід і з пільговика.