46% безробітних в області – молодь до 35 років і понад 40 – люди з вищою освітою. Це наслідок того, що сьогодні на ринку праці дисбаланс між попитом та пропозицією, пояснюють у Тернопільському обласному центрі зайнятості. Тому цьогорічним випускникам треба вкрай ретельно обирати собі майбутній фах, реально оцінюючи шанси на своє працевлаштування у майбутньому.

– За даними соціологічного дослідження, яке проводили працівники служби зайнятості, 82% випускників загальноосвітніх шкіл планують поступати у вищі навчальні заклади, близько 12% дітей думають іти в професійно-технічні навчальні заклади і майже 5% планують шукати собі місце праці, – розповіла перший заступник директора обласного центру зайнятості Олександра Островська.

Проведений моніторинг показав, що найбільший вплив на вибір майбутньої професії у випускників мають батьки. Тому саме з ними, каже заступник начальника управління освіти і науки облдержадміністрації Оксана Піхурко, варто проводити просвітницьку роботу і попереджати про те, що популярні серед абітурієнтів сьогодні професії не те, що не гарантують безхмарного майбутнього для їхніх дітей, а можуть сприяти безробіттю. Коли пропозиція значно перевищує попит – зростає конкуренція на ринку праці, тому за освітою працюють одиниці. Щоб уберегти свою дитину від такої перспективи, слід обирати не ту професію, що модна чи престижна, а ту, до якої випускник має хист. А на фахівців даної галузі є попит.

– Нам потрібно зміщувати акценти, розповідаючи дорослим про те, які професії дадуть можливість їхнім дітям отримати цей шматок хліба в руки. Тому що я не знаю, може це такий наш галичанський менталітет: коли опитуються батьки, відіграє роль те, наскільки професія престижна, наскільки гарно її назва звучить, – розповіла Оксана Піхурко.

Особливо важливим у житті є вибір професії для дітей з багатодітних сімей. Як правило, шансу на здобуття ще однієї освіти в них немає.

– Потрібно враховувати комплекс: дитина має хороші здібності, місце дасть можливість здобути професію, а ринок праці потребує саме таких працівників. Якщо ми не враховуємо весь цей комплекс, тоді доля дитини не складеться, – зазначила начальник відділу управління у справах сім’ї та молоді ОДА Світлана Шимчук.

Шкільні навчальні програми не завжди містять достатньо інформації. На думку Оксани Піхурко, можна було би пояснювати дітям, у яких професіях вони могли би використовувати набуті у школі знання з певної дисципліни, і таким чином ще за партою виховувати фахівців у тій чи іншій галузі, – передає ІНТБ.