Шість із половиною тисяч, за підрахунками кореспондентів “20 хвилин”, коштують матеріали для зупинки. Отож, близько 12 тисяч фірма, яку обрала мерія, бере за монтаж та встановлення. Хоча перша-ліпша фірма, до якої вони звернулися, може зробити це за майже 3000 грн дешевше.

Скільки “переплатила” міська рада за зупинки громадського транспорту, підрахував кореспондент “20 хвилин”. Розслідування журналіста Андрія Шкули пропонуємо увазі читачів.

“Ласий кусень – своїм”

Без тендеру та конкурсу міськрада “найняла” місцеве підприємство, яке виготовляє та встановлює у Тернополі зупинки громадського транспорту.

Більше 21 тис. грн коштує кожна зупинка, згідно з проектно-кошторисною документацією, розробленою комунальним підприємством міста. Сума – чимала, оскільки вартість усіх матеріалів, які йдуть на одну споруду, за нашими підрахунками, становить 6500 грн.

Фінансують встановлення зупинок із міського бюджету. Минулоріч встановили 15 таких, а цього року їх з’явиться ще 30. Майже 300 тисяч на них уже витратили, а цьогоріч можуть віддати ще понад півмільйона.

– Я вважаю, що більше 20 тисяч за таку зупинку – це занадто. Не знаю, як проектанти рахували, але мені здається, ціни значно завищили, – каже тернополянин Андрій Возний. – Крім того, чому віддали перевагу саме цьому підприємству? Коли почали ставити зупинки, я спробував знайти в Інтернеті, хто вони. Так от, інформації майже немає. Підозрюю, що замовники робіт віддали ласий кусень “своїм” або зробили це за певну плату.

Виготовляє та встановлює зупинки громадського транспорту приватне підприємство “Укртехпанель”. У мережі інформації про нього справді небагато. Тож, аби дізнатись про нього більше, отримали витяг з Єдиного державного реєстру. З’ясувалось, що підприємство створене наприкінці 2010 р. і зареєстроване на квартирі. Статутний фонд ПП, якому віддали майже мільйонне замовлення (якщо рахувати усі 45 зупинок – прим. ред.) – 300 тис. грн.

З іншого боку, те, що за одну зупинку “Укртехпанель” править суму меншу, аніж передбачено проектно-кошторисною документацією, яку розробило комунальне підприємство “Місто”, є правдою.

“Розпорядником бюджетних коштів 05.12.2011 року укладено договір із ПП “Укртехпанель” на “Встановлення малих архітектурних форм на зупинках громадського транспорту в м. Тернополі”, а саме 15 зупинок загальною вартістю 280,7 тисяч гривень”, – повідомив у відповіді на наш запит заступник міського голови Володимир Стемковський.

Тобто за одну зупинку підприємство отримує близько 19 тис. грн. Це краще, аніж 21 тис. грн, визнають тернополяни. Проте все одно сума немала, як за зупинку розмірами 1,6 на 4,5 метра.

Тож ми вирішили насамперед дізнатись, скільки коштують матеріали. Озброїлися рулеткою та блокнотом і пішли міряти.

“Тримається” зупинка на шести металевих трубах діаметром майже 10 см. Загалом витратили близько 18 метрів. Інші елементи конструкції – профільні труби різних параметрів. На труби 5х2,5 см пішло близько 52 м, 2,5х2,5 см – близько 70 м, а труби 5х5 см – майже 13 м. Вартість усього цього металу на тернопільських підприємствах, де ми і цікавились цінами, – майже 3500 грн. По боках зупинка обшита полікарбонатними листами. Їхня загальна площа майже 14,5 кв. м. У магазинах Тернополя за таку площу просять майже 800 грн.

Накрита зупинка оцинкованим профнастилом (різновид металевого накриття – прим. ред.) площею 15,5 кв. м. Коштує схожий близько 55 грн за кв. м, тобто за все – майже 850 грн. Проте дашок зупинки по боках та спереду обшитий дорожчим профнастилом кольору “сірий металік”. Його площа – 5,5 кв. м. У місцевих підприємствах таку кількість можна купити майже за 360 грн.Також на зупинці використали деревину для лавок – бруси розміром 4 на 6 см завдовжки 23 м. На пилорамах міста за таке хочуть 120 грн. Аби закріпити конструкцію та вирівняти дно пішов майже кубометр бетону. Це ще 800 грн. Загалом, за нашими підрахунками, на матеріали для зупинки, якщо купувати все у Тернополі, доведеться витратити близько 6500 грн. З’ясовуючи ціни, ми не шукали найдешевших товарів і не враховували знижку, яку традиційно дають гуртовим (матеріали на 15 зупинок – прим. ред.) покупцям. Тож із нашого підрахунку виходить, що майже 12 тис. грн “Укртехпанель” бере за роботу. А це може бути просто монтаж, бо ж продавці матеріалів за проханням покупців “підганяють” їх під потрібні розміри.

Конкурс не проводили

Чому кошторис зупинки такий високий, незважаючи на не надто високу вартість матеріалів, ми запитали в керівника комунального підприємства “Місто”. Саме воно розробило проектно-кошторисну документацію і визначили, що зупинка може коштувати до 21 тис. 306 грн.

– При розрахунку брали вартість матеріалів та роботи за державними розцінками і визначали, згідно з державними нормативами, суму, – каже начальник КП Микола Голяка. – Підприємство, наскільки я знаю, вклалося у меншу суму. Можливо, зекономили десь, оскільки робили 15 зупинок.

Запитати, скільки витрачають на матеріали, а скільки беруть за роботу, ми хотіли і в керівників підприємства, яке встановлює зупинки. Проте контактів в “Укртехпанель” ані в Інтернеті, ані на довідці “109” нема. Так само не надала нам їх і міська рада. У витягу з державного реєстру вказано адресу квартири, на яку зареєстроване це підприємство. Знаючи прізвище засновника, а це Євген Горохівський, ми знайшли номер на ресурсі 109.te.ua, проте і тут не пощастило.

– Ні, ні, ви не туди потрапили, – повідомила жінка літнього віку, коли кореспондент зателефонував за отриманим на довідці номером.

Зрештою увечері 22 лютого ми завітали за вказаною адресою, проте дверей квартири ніхто не відчинив. Керує підприємством інша людина – Михайло Горішний. Проте зв’язатися з ним ми також не змогли. Тож, на жаль, із фірмою-виконавцем замовлення міськради журналісти не поспілкувались.

Відтак 15 зупинок у місті вже встановлені, ще 30 – на черзі. Загалом сума, яку можуть витратити на зупинки, – майже мільйон гривень. Згідно з Законом України “Про здійснення державних закупівель”, тендерні умови потрібно оголошувати, коли сума угоди перевищує мільйон. У даному випадку до мільйона трохи бракує. Окрім того, встановлення 15 зупинок відбулось однією угодою, а встановлення ще 30, вочевидь, відбудеться іншою.

Проте у будь-якому випадку мерія повинна бути зацікавлена в економії бюджетних коштів та отриманні якісних послуг чи об’єктів архітектури, а тому могла оголосити конкурс. Та не зробила цього. Окрім того, у структурі міської ради є комунальні підприємства, у статутах яких, зокрема, прописані монтажні та будівельні роботи. Вони й відповідні ліцензії та сертифікати мають. Проте з ними цього договору не уклали. Хоча їхні послуги, що не виключено, дешевші.

Чому не було конкурсу та чому не залучали, приміром, не підприємства мерії, а приватника, ми запитали в управлінні ЖКГ, яке і є розпорядником бюджетних коштів у цьому проекті.

– Конкурс дійсно не проводили, – каже начальник управління Володимир Болєщук. – Макет зупинки виготовили ще раніше. Підписали угоду з підприємством, яке спроможне було виготовити таке замовлення і реалізувати проект. Підприємство умови договору виконує, а роботу здійснює якісно.

Щодо того, чому не залучили комунальні підприємства мерії, начальник управління пояснив, що тоді зупинки могли б коштувати дорожче. Та не сказав, чи хтось це перевіряв.

– Комунальні підприємства працюють за такими ж розцінками і державно-будівельними нормами, як і приватні. Окрім того, часто вартість їхніх робіт вища, аніж у приватній структурі. Комунальне підприємство – не означає дешевше підприємство. Згадайте хоча б комунальні жеки, які не могли конкурувати з приватними структурами. У тому числі і за вартістю, і за якістю послуг.

Зупинки, до слова, перебувають на гарантії. Усі недоліки, спричинені неякісним виконанням робіт, чи недоліки конструкції усувають за кошт підприємства, яке їх виготовило та встановило. Проте тернопільські зупинки часто стають “жертвами” вандалів та зловмисників. Замальовані та розтрощені панелі часто доводиться замінювати. Гарантійне обслуговування як повідомили в мерії, два роки здійснюватиме “Укртехпанель”.

– Якщо ремонтують за такими ж розцінками, як і ставили, то місто, думаю, влітає у копійчину, – каже тернополянин Андрій Гоцко. – А потрощили вже декілька зупинок. Також непоганий заробіток, бо ж ламають постійно…

Тернополянин схвалює відновлення у місті зупинок громадського транспорту, адже подекуди старі уже розвалюються і виглядають ніби після бомбардування. Проте він не розуміє, чому влада замість рахувати кожну бюджетну копійку і шукати дешеві та якісні варіанти, навпаки, активно і, можливо, не без вигоди для себе, витрачає міські гроші.

Львівські зупинки – дешевші

Перелік усіх матеріалів, їхні розміри та фото і розміри готових конструкцій ми надіслали у львівське підприємство “ДАЛЬТА”, яке теж займається виготовленням та встановленням зупинок. Їх ми попросили підрахувати, за яку суму можуть виготовити ідентичну зупинку та встановити її у Тернополі.

Обрали те підприємство, яке першим запропонувала пошукова система Google.

“Вартість такої зупинки з транспортуванням і монтажем становить 19 тисяч 850 гривень. При виготовленні зупинок для бокових і задньої стінки ми використовуємо міцніші матеріали, ніж полікарбонат”, – відповіли листом фахівці підприємства.

“ДАЛЬТА” не використовує полікарбонату взагалі, тому його працівники розраховували вартість зупинки з гартованим склом. Коштує таке близько 300 грн за 1 кв. м. Тобто його вартість для нашої зупинки — понад 4300 грн. Якби виготовляли з полікарбонату, то зупинка могла б коштувати 16 тис. 300 грн, тобто більш ніж на 2000 грн дешевше. І це при тому, що у вартість заклали витрати на транспортування. Таким чином, львівське підприємство могло зекономити міському бюджету майже 35 тис. грн, якщо рахувати 15 зупинок, які вже є. Якщо ж говорити ще про 30 зупинок, то економія могла б сягнути 70 тисяч. На всіх 45 зупинках різниця із вартістю конструкцій у наших сусідів — понад 100 тис. грн. Тож за ці кошти можна було б виготовити ще шість зупинок.

Окрім того, львівське підприємство надіслало нам свої пропозиції зупинок із металевих конструкцій та обшитих гартованим склом. Моделей декілька. Ціна на різні – від 8 до 18 тис. грн.