Майже півсотні графічних та живописних робіт представив на огляд публіки тернопільський художник Володимир Чорнобай. Його виставка під назвою «Органічні структури» відкрилась в Тернопільському обласному краєзнавчому музеї. В експозиції представлені картини, створені за останні чотири роки. Усі вони об’єднані однією темою та авторською технікою виконання.

Володимир ЧорнобайЗадум серії «Органічних структур» почав формуватися років десять тому. Є у Володимира Чорнобая друзі на Балтійському морі. Займаються вони агротуризмом. А гостей, які приїжджають до них відпочити влітку, господар частує вудженим м’ясом власного приготування. Так ось, тернополянину сподобався не тільки смак делікатесу, він також звернув увагу на візерунок, який утворився на тканині після того, як у ній закоптили м’ясо. Відтак, цю тканину, яку зазвичай викидають, художник з дозволу друга забрав собі для творчих експериментів. Усі наступні шматки натуральної тканини, які будуть використовувати для копчення м’яса також попросив не викидати. Певний час Володимир Чорнобай просто збирав зразки різних візерунків і обдумував, як їх можна використати.

– Основою для цієї серії стали візерунки відбиті на тканині, що утворилися за певних умов, а я їх використовую, – розповідає Володимир Чорнобай. – Представлені роботи – вони не є реалістичні, але виконані з використанням реальних речей. Одні візерунки я сканую, інші фотографую, збільшую їх і друкую. Саму тканину не використовую для створення картин. Загалом маю до 30 зразків тканин з різним малюнком, до яких весь час повертаюся. Оглядаючи їх, кожен раз знаходжу щось нове, і стараюсь це використати у нових роботах. Для мене важливий той факт, що візерунок цей не рукотворний, а створений до певної міри природою, а я це використовую.

З відсканованих чи сфотографованих малюнків художник робить спеціальну плівку, яку використовує для шовкодруку. Саме таким методом виконані графічні роботи, які є на виставці. Здебільшого це абстрактні сюжети. Видрукувані на папері чи тканині візерунки Володимир Чорнобай також наклеює на полотно, фанеру чи картон і домальовує їх. У результаті такої роботи з’являються різноманітні обриси, які нагадують пейзажі, людей, тварин, рослини. Власне через це серія й отримала назву «Органічні структури».

– Органічні, бо живі, від «органіка»,- пояснює автор. – У мене є цикл робіт виконаних на склі «Пікуй» і «Красія». Це назви гір у Карпатах. Пікуй – чоловіче начало, Красія – жіноче, тобто це   протиставлення. У даному випадку  також є протиставлення: органічне – неорганічне. Органічне – назва загальна, яка має під собою багато речей загальних, але пов’язаних із життям людини, природи. Вона оспівує, так би мовити, все, що живе, розвивається, приносить плоди. Серія ця має на меті також показати зв’язок між людиною і природою.

Виставка цікава ще й тим, що художник вперше виставив на ній чотири автопортрети та одну спробу автопортрету. Усі вони виконанні у різний час, починаючи від вступу до училища прикладного мистецтва і до сьогодні. Автопортрети створені у різних техніках: гуаш, колаж, темпера, олійні фарби, авторська техніка. Найновіший автопортрет, виконаний із застосуванням описаної вище  авторської техніки, Володимир Чорнобай назвав спробою автопортрету, оскільки знайомі та друзі зазначають, що на ньому він зовсім не схожий на себе.

Оглянути цю оригінальну виставку тернополяни зможуть до 11 травня.

Ольга Трач

Фото автора

20140411_0051