Скільки в Тернополі працює школа мистецтв, стільки навколо неї точаться розмови про її закриття. Систематично з року в рік з’являється інформація про те, що заклад допрацьовує свої останні дні. Уже 17 років колектив школи працює, як на пороховій бочці. Черговою підставою для хвилювань стало розпорядження голови ОДА Валентина Хоптяна про передачу навчального закладу на баланс м. Тернополя.

Частина депутатів обласної ради в один голос заявили, що міський бюджет ще одного навчального закладу не потягне. Інші стверджують, що поки не буде прийнята програма розвитку шкіл, говорити про будь-які зміни у навчальному закладі не варто.

Школу мистецтв знову «футболять»

Вже 17 років експериментальна школа мистецтв працює за унікальними та спеціальними програмами. Крім загальноосвітніх предметів, його вихованці освоюють мистецтво вокалу, хореографії, театру, малярства та гри на різних музичних інструментах. На сьогодні в школі навчається понад 300 школярів. З ними працює 96 педагогів, серед яких вчителі-методисти та педагоги вищої категорії. Варто зазначити, що у школі мистецтв діти навчаються тільки до 9 класу. Далі вони продовжують здобувати освіту або в училищах з мистецьким напрямком, або в інших загальноосвітніх закладах. Продовжуючи навчання в 10-11 класах інших навчальних закладів, школярі часто отримують відзнаки і нагороди. Це є свідченням того, що у школі мистецтв діти отримують потужний багаж знань не тільки з предметів мистецького спрямування, а й з загальноосвітніх. Чергування предметів інтелектуального та емоційного навантаження сприяє кращому засвоєнню матеріалу і дозволяє уникнути перевантаження. Засновником експериментальної школи мистецтв є обласна рада. Проте в січні, з метою економно використовувати кошти, розпорядженням голови ОДА освітній заклад вирішили передати у власність м. Тернополя. Воно й не дивно. Під час заслуховування звіту Тернопільської ОДА про виконання програми соціально-економічного та культурного розвитку Тернопільської області за 2010 рік стало зрозумілим, що в культурі та освіті минулого року вдалось зробити значно менше, ніж передбачалось. Зокрема, з дев’яти затверджених програм культурного розвиту були профінансовані лише три. Щодо освіти – картина теж не втішна. Незважаючи на відкриття п’яти нових шкіл в області, їх кількість порівняно з минулим роком збільшилась рівно на одну. Мабуть, саме цим можна пояснити рішення голови ОДА Валентина Хоптяна, адже передача школи у власність міста передбачає її фінансування з міського бюджету. Однак дехто з обласних депутатів переконаний, що область здатна фінансувати школу й надалі. «Тернопільська обласна рада у змозі й надалі фінансувати освітній заклад, тому його передача місту недоцільна», – впевнений начальник відділу аналізу обласних програм та бюджету виконавчого апарату облради Володимир Чубатий.

Програма є, грошей нема

Загалом річний бюджет школи становить понад 4 млн. грн. Раніше навчальний заклад фінансувався за двома статтями видатків: як загальноосвітній навчальний заклад (за напрямком освіти) та як експериментальна школа мистецтв (за напрямком культури). Досі існувала домовленість між містом і областю про спільне утримання школи мистецтв. Але тепер цього не дозволяє Бюджетний кодекс. Єдиний варіант – спеціальна програма, на яку область може виділити кошти.

– Ми можемо скласти програму так, що область забезпечить нормальне фінансування своїх зобов’язань, зокрема й експериментального навчання, – каже Володимир Чубатий.

За словами начальника управління культури ОДА Григорія Шергея, програма розвитку шкіл уже готова і знаходиться на візуванні в керівництва ОДА. Як розпорядиться керівництво області, наразі невідомо. Хотілося б, щоб школа мистецтв залишилась в обласному підпорядкуванні, каже Григорій Платонович, тому що це сприятиме стабілізації роботи навчального закладу. Але якщо голова ОДА дав розпорядження передати школу на баланс міста, то долю програми передбачити не важко.

Депутат обласної ради Степан Барна теж вважає передачу навчального закладу місту недоцільною.

– Згідно з проектом розпорядження голови ОДА від 26 січня №35 «Про заходи щодо збільшення надходжень до місцевих бюджетів, економного та раціонального використання коштів», передача місту фактично передбачає ліквідацію і знищення цієї школи. Місто Тернопіль не може утримувати навіть ті школи, які вже є в наявності, – каже Степан Барна.

Питання щодо переселення, ліквідації чи реорганізації школи мистецтв постає уже не вперше. Причиною цього є місце її розташування, переконаний Степан Барна, адже навчальний заклад займає чималу територію в центральній частині міста: «Я розумію, що школа мистецтв займає ласий шматок території в Тернополі, а саме приміщення має 2 тис. кв. м і це є однією з головних причин спекуляцій навколо цього закладу».

Місто готове прийняти школу, але з грішми

Для чого передавати місту школу мистецтв, не розуміє і заступник директора навчального закладу з експериментально-методичної роботи Майя Нівельт: «Наскільки я розумію, перед процедурою передачі закладу у власність міста передує процедура ліквідації  школи». Жінка збентежена, адже в Тернополі є і музичні, і художні школи. Тому ще один освітній заклад обласному центру не потрібен.

Для тривоги жінка має підстави, адже неодноразово міське керівництво заявляло про величезну дірку у міському бюджеті, зокрема і в освіті. Відтак керівництво обласного центру шукає шляхи оптимізації роботи навчальних закладів, аж тут ще додаткових 4 млн. грн.

–  Перед тим як передати навчальний заклад у власність міста, спершу відповідне рішення повинні прийняти депутати обласної ради, – каже заступник міського голови Тернополя з гуманітарних питань Леонід Бицюра. – Передача навчального закладу можлива тільки за умови передачі супровідних коштів на фінансування школи.

Тут виникає логічне запитання: для чого передавати навчальний заклад місту, якщо гроші на нього однаково доведеться витрачати з обласного бюджету? Леонід Олексійович пояснив, що такі зміни дозволять оптимізувати мережу навчальних закладів міста, зокрема, рівномірно розподілити кількість навчальних закладів різного спрямування та зменшити концентрацію певних видів гурткової роботи в одній частині міста і збільшити в іншій. Тоді виникає друге запитання; яка користь з цього області? Невже керівництво ОДА так переймається долею освітніх закладів Тернополя, що самостійно проявляє ініціативу?

Зоряна Гарасимів, “Номер один”