До всеукраїнської молодіжної прощі у Зарваниці залишалося менше тижня. Тернопіль купався у сонячному промінні після затяжних дощів і непогоди, яка перепаскудила половину літа. Свято Івана Хрестителя і давнє язичницьке – Купала також минули під барабанний акомпанемент дощових крапель. Всі культурно-мистецькі заходи, які напланували міська і обласна влада довелося або відміняти, або скорочувати. Хто захоче мокнути під холодним дощем в дурнуватому вінку за платню працівника культури? Тільки 8 липня виглянуло сонечко. Добра погода сприяла групі активістів, які вирішили утнути цікавий перфоменс з глибоким символічним значенням в самому центрі міста.
.
Трохи передісторії
Порівняно з активністю, яку розгорнули останніми роками прихильники язичницьких культів, або так звані рунвірівці, – секта в парку на “Джерельці” та група Догнала – чисті дилетанти. Масштаб шанувальників Перуна, Стрибога та Ярила відзначається поважним розмахом. При цьому їм вдається не привертати надмірної уваги правоохоронців, преси, і широкої громадськості, яка рахує себе християнською. Окремі інциденти зі влаштуваням поганських капищ, побиттям тих, кому це не подобається, підпали помешкань противників старанно “заминаються”, так, ніби йдеться про дрібниці. Між тим деякі дії язичників цілком можна трактувати, як релігійний тероризм, а не дрібне побутове хуліганство. Деякі місцеві видання публікують розлогі статті з язичницькими жерцями, розписують, як ті гарно вчать своїх та чужих дітей єднанню з природою. Така поблажливість дозволила РУНвірівцям обзавестися симпатиками серед політиків місцевого рівня. Більше того, на останніх виборах частина правдивих язичників приміряла на себе депутатські значки різних рад. Звісно, наївні виборці і не підозрювали, кого обирають. Інакше ця партія ніколи би не зібрала такої маси голосів в побожній Галичині. Чи знав Олег Тягнибок з товаришами, що у їхніх списках активісти поганських культів.Чи казали вони про це своїм виборцям? Звісно, ні. Специфічні вірування поділяє все більше ідейних активістів панівної в Галичині партії. Поки що ця кількість не критична, але… Прогнати язичників партійні боси не можуть, бо залишаться без прапороносців, мітингових крикунів і розклеювальників листівок. Проблему замовчують, так ніби вона сама “розсмокчеться”. Тому витівку, якій присвячено цю статтю, також намагаються приховати.
Світовид в центрі міста
Минулої суботи група РУНвірівців встановила ідола якого називає Світовидом в парку ім. Шевченка в Тернополі, менш ніж за сто метрів від будівлі обласної ради і поряд з пам’ятником Степану Бандері. Зовні все виглядало, як заштатна скульптурна композиція – білий камінь фалічної форми, схожий на типового митця дядечко-скульптор з довгою бородою, загадкові карлючки і малюнки на чотириграннику. Очевидно, що ініціатори встановлення Світовида в центрі Тернополя не збираються втаємничувати свою діяльність. Більше того на особистих сторінках у Фейсбуці вони популяризують свій вчинок. Лише коли інформація просочилася в Інтернет, невідомі особи прибрали і вивезли Світовида подалі від очей громадськості. Зараз на місці імпровізованого капища – чорний прямокутник на газоні.
Кажуть, при ліквідації божка не обійшлося без внутрішніх конфліктів всередині однієї дуже популярної партії. РУНвірівці встигли влаштувати фотосесію і виклали її в Інтернет. Їхні колеги з інших міст щиро раділи і заздрили: влаштувати таке капише їм би не дали. Так наш Тернопіль черговий раз прославився в лапках. Рунвірівці святкують символічну перемогу, а в команді очільників міста та області чухають потилицю, як би ця історія не вилізла, як шило з мішка, коли папські посланники славитимуть їх, як добрих християн в Зарваниці на прощі. Тим більше, що не пройшло і трьох місяців з того часу як владика УГКЦ Святослав Шевчук просив голову облради Олексія Кайду захистити тернополян від впливу сектантів.
Андрій Мальований