Традиційно напередодні посівної нафтопродукти в Україні стають дефіцитом. Проте цьогорічні прогнози експертів вкрай невтішні і вже у квітні в країні може початися справжній бензиновий голод.

Про це пише газета «Номер один».

Основна причина дефіциту – високі ціни на нафту і нафтопродукти на зовнішніх ринках і відсутність запасів на внутрішньому ринку. На думку директора консалтингової групи А-956 Сергія Куюна, це може статись через високі ціни на нафтопродукти на світовому ринку та запровадження державного регулювання. Відтак жоден з українських операторів з початку року не завозив паливо про запас. Експерт визначив, що у нинішній ситуації оператори ринку торгують собі на збиток. За даними агентства А-956, у найбільших операторів нафтового ринку збитки сягнули 150 млн. грн. Як вихід із цієї проблеми – закупівля дешевшої білоруської нафти, що, до речі, і почали робити деякі оператори.

Основною небезпекою напередодні посівної аналітик UPECO Олександр Сіренко вважає зменшення виробництва нафтопродуктів українськими нафтопереробними заводами. Зокрема, існує реальна загроза зупинки Лисичанського нафтопереробного заводу. На підприємстві з цього приводу вже зробили  розрахунки й обґрунтування. Разом з тим, Одеський НПЗ сьогодні не випускає нафтопродуктів, а Кременчуцький НПЗ планує на 20-30% знизити виробництво світлих нафтопродуктів і дизпалива.

Таким чином, у квітні нафтопродукти з вітчизняних підприємств буде виробляти лише Шебелинський НПЗ, а також Кременчуцький – зі зниженими обсягами. Тому компаніям доведеться закуповувати нафтопродукти за кордоном. Проте Кабінет Міністрів найближчим часом не планує розглянути питання введення мита на імпортні нафтопродукти. Прем’єр-міністр Микола Азаров підкреслив, що уряд буде застосовувати жорсткі заходи проти несумлінних нафтотрейдерів, аж до закриття заправних мереж. Тим часом опозиція пов’язує зростання цін на світлі нафтопродукти в Україні з діяльністю наближеною до влади фірмою «Лівела».

На Тернопільщині максимальні ціни «підтягнули» мінімальні

«Ціни диктує світовий ринок, але до споживача кожне нове подорожчання доходить приблизно через два місяці, – резюмує начальник відділу Державної інспекції з контролю за цінами в Тернопільській області Віктор Подоляк. – По суті, сьогоднішнє підвищення цін є відгуком на підвищення цін ще у жовтні 2010 року».

І ця тенденція лише набирає обертів. Так, якщо 12 березня дизпаливо в Тернопільській області коливалось в межах 8,75-9,25 грн./літр, то вже 14-го числа нижня межа значно зросла і становила: 8, 95-9,25 грн./літр. Відповідно А 92 до вихідних коштував 8,90-9,45 грн./літр, а у понеділок вже став 9,20-9,45 грн./літр.

А 95 – був 9,30-9,85 грн./літр, тепер же 9,45-9,85 грн./літр.

При цьому, за прогнозами найбільших операторів ринку нафтопродуктів, ціни таки   підвищаться до 10-10,2 грн./літр. Вони пояснюють це світовим зростанням цін на нафту й збільшенням ставок акцизного збору на нафтопродукти.

Про плани підвищити ціни вже заявили у компаніях «Контініум» (377 АЗС під маркою WOG) та «Лукойл-Україна» (284 АЗС). «Преміум-бензин на заправках «Лукойла» вже продається по 10,2 грн. за літр. Якщо зростання цін на нафту продовжиться, то до кінця березня звичайний А-95 на всіх АЗС буде продаватися за такою ціною»,– зазначено на сайті «Лукойла».

І це відбувається в той час, як експертно-аналітична група Міністерства енергетики та вугільної промисловості України встановила новий коридор цін на бензин, за яким ціна на бензин А-95 не має перевищувати 9,50 грн. за літр. Про таке в ефірі «5 каналу» повідомив Міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко, пише газета «Номер один».