Передвиборчі програми кандидатів в депутати пишуться просто для галочки. Їх не читають не тільки виборці, а й самі кандидати. Такого висновку дійшли учасники круглого столу «Вибір Галичини», який відбувся 30 жовтня.

В той же час саме у цих документах ті, кого ми обираємо, мали б зазначати, що готові робити в інтересах регіону, який представляють. На жаль, конкретні кроки з приводу розвитку власного регіону, кандидати в депутати прописують у політичних програмах не часто. Наприклад, із п’яти мажоритарників, які представлятимуть у Парламенті Тернопільську область, тільки двоє означили певні пункти, стосовно того що  мають намір втілити у тому окрузі, де балотувалися.

– Аналіз передвиборчих програм кандидатів-мажоритарників, які представлятимуть у Верховній Раді західні області держави, показав, що вони не вказують, що корисного робитимуть для цього регіону, – говорить Володимир Павлів, голова ГО «Європейська галицька асамблея». – Щодо Тернопільщини, то депутат по 167-му виборчому окрузі зазначає у своїй програмі, що буде створювати умови для залучення інвестицій, відстоюватиме реконструкцію інженерних комунікацій житлово-комунальної сфери та створить умови для підвищення технічної безпеки населення. А депутат по 166-му округу подає більше конкретики. Зокрема, зазначає, що 100% податків на доходи фізичних осіб, на землю, на нерухомість, та екологічний податок з пального мають залишатися на місцях.

Натомість, виборців кандидати «годують» популістськими інформаційними роликами та гаслами. А люди, переконані в тому, що в країні уже нічого не зміниться, просто не читають передвиборчих програм.

– Електорат зараз дуже чітко можна поділити на дві великі категорії: людей, які мають доступ до інформації, і які його не мають, – зазначила Тетяна Семусь, юрист Тернопільського обласного осередку Комітету виборців України. – Ті, хто мав доступ до інформації, могли більше дізнатися різної інформації, і зробити свої висновки. Друга категорія могла бачити тільки загальнопоширені медійні матеріали. У день голосування дуже багато людей, просто безпрецедентна кількість виборців, стояли і вивчали безпосередньо на дільницях програми кандидатів. Є також тенденція, що у сільських районах люди традиційно голосують за політичну партію і за мажоритарника, який є представником від цієї партії. В то й же час люди не знайомі з його програмою, не готові назвати ключові її моменти. До речі, цієї виборчої кампанії дуже багато уваги приділяється передвиборчим програмам. І саме тому всі вони ніби написані під кальку. Кандидати пропагують абсолютно популістські гасла, адже немає жодної, в тому числі й моральної,  відповідальності за невиконання того, що у програмі написано. То про що ми говоримо?

Незацікавленість виборців полягає ще й в тому, що вони не бачать будь-яких змін у політичній боротьбі. Передвиборчі кампанії, як велися брудними методами, так і ведуться. А політичні гасла, які пропонують під час виборів, мало чим відрізняються від попередніх.

– Мене вразили передвиборчі кампанії кандидатів, які здебільшого були брудними, використовували політики багато чорного піару, – каже Рустам Ергешов, координатор Громадської мережі «Опора» в області. – Змін в політичній боротьбі немає, і люди змушені вибирати краще з гіршого. Виборці не вивчають програм, не цікавляться ними. В кожному селі наші спостерігачі бачили одну й ту ж ситуацію:  люди питали: навіщо два бюлетені? Вони не знали, що є ще мажоритарники.  Кандидатам в депутати варто більш якісно доносити до людей свої програми, конкуренція між кандидатами має бути прозорою і здоровою.

Ольга Трач

Фото автора