Повітря тільки запахло ялинкою та Новим роком, а у вітринах магазинів і крамниць з’явились плакати про святкові акції та передсвяткові знижки. Причому спокушають насправді смішними цінами.

– Акції спрямовані на споживача. Спокусившись, одиниці покупців роблять заплановані покупки. Тож, перш ніж діставати гаманець, покупець повинен вирішити, що саме він хоче придбати, назву товару, його призначення, а потім обов’язково проконсультуватися з продавцем у магазині. Навіть можна зайти у декілька торговельних закладів, розпитати про параметри, виробника, поцікавитись, який сервісний центр обслуговує, щоб знати, чи буде це вигідно для споживача, який термін гарантії, – зазначила в. о. начальника відділу контролю безпеки продуктового і непродуктового ринку управління захисту прав споживачів у Тернопільській області Тетяна Опир.

Якою б спокусливою не була пропозиція, зважте на такі дані: протягом 9 місяців поточного року спеціалісти згаданого управління здійснили 10 перевірок якості електропобутових товарів і порушення встановили у 9 випадках. Загалом було перевірено 376 виробів, забраковано та знято з реалізації 135 (майже 36%) товарів, у тому числі протягом 3-го кварталу за результатами перевірки 127 електроприладів і товарів з прилавків зняли 39% виробів. В основному через відсутність достовірної, необхідної та своєчасної інформації, відсутність документації, що підтверджувала б легальність походження електровиробів.

– Перш ніж купити готовий товар, насамперед попросіть показати «Сертифікат відповідності», звірте в ньому найменування та марку товару, назву виробника, де виготовлений і коли ввезений на територію України, – каже Тетяна Миронівна.

Потім споживачу треба не полінуватися, а звірити назву на упаковці із вказаною у сертифікаті, також марку, підприємство- виробника, інструкція обов’язково повинна бути державною мовою. Попросіть, нехай при вас перевірять, як діє електроприлад, подивіться, чи немає пошкоджень, подряпин, мікротріщин, чи всі деталі входять у комплект.

Наприклад, попросіть вставити картку пам’яті у фотоапарат чи кінокамеру. Не погоджуйтесь на пропозицію, що вибраний товар доставлять зі складу. Наполягайте: «Ні,  мені привезіть саме цей холодильник (телевізор, електрошафу тощо).

Прослідкуйте, щоб у гарантійному талоні правильно заповнили: дату придбання товару, його вартість, термін гарантії, щоб обов’язково була поставлена печатка. Якщо менеджер чи продавець попросить зайти завтра  чи пізніше за заповненим паспортом, не погоджуйтесь: у випадку браку сервісний центр просто не візьме товар у ремонт.

На сьогоднішній день вся побутова техніка підлягає сертифікації. Держава дозволила підприємствам та організаціям реалізовувати товари при наявності накладних із зазначеними номерами сертифікатів, але це споживачеві нічого не говорить.

Безумовно, ми говорили про магазини, бо купувати на ринку просто небезпечно: на базарі занадто багато контрафактної несертифікованої продукції, завезеної контрабандою, без документів і гарантійного талона. Тому й вона суттєво дешевша.

Олена Густенко, газета Номер Один