Сьогодні виповнюється чотири роки, відколи президентом України став Петро Порошенко.
З цього приводу видання «За Збручем» поцікавилося у тернопільських політиків, які плюси і мінуси вони вбачають у роботі Порошенка протягом цих чотирьох років. Зокрема, ми попросили прокоментувати це питання довірених осіб кандидатів у президенти, які балотувалися на останніх президентських виборах.
Петро Ландяк, довірена особа Анатолія Гриценка під час президентських виборів 2014 року, нині депутат Тернопільської міської ради:
«З’ясуємо, які найголовніші функції президента за нинішньої Конституції України. Президент є Гарантом Конституції. Тобто він, через дію законів, має забезпечити дотримання прав і свобод громадян України. І як інструмент для виконання цієї надзвичайно важливої функції, Президент, і ніхто крім нього, має право на визначення кандидатур і подання їх на посади Генерального прокурора України, а також голови Служби Безпеки України. У Президента є ще одна надзвичайно важлива функція – він є Верховним Головнокомандуючим Збройних сил України. І тому він володіє правом визначення кандидатури на посаду міністра оборони України і подання її на затвердження парламентом. Зазначаю, Президент при нинішній системі влади не відповідає за економіку, освіту, охорону здоров’я, соціальний захист. Тому він не повинен втручатися у ці питання і немає юридичного відношення до будь-яких реформ в цих сферах – хороших чи провальних. А як є насправді – ми знаємо.
То як я можу оцінити виконання Президентом найголовніших його завдань? На жаль, рівень корупції в країні зашкалює і корупція практично розвалює країну зсередини. Корупція не дає можливості розвиватися економіці і це є однією із причин масової еміграції людей.
АТО. Війна. Тут напевне складніше, адже ця проблема у великій мірі незалежна від нас. Однак, де тих два тижні і війна буде закінчена, як говорив кандидат на посаду Президента України Петро Порошенко?
А чому гривня у 2014-15 роках девальвувала на 300%. Нагадаю, президент визначає кандидатуру Голови Національного Банку України, який вдповідає за монетарну систему. Хоча експорт у той час зменшився незначно – в межах 20%, а обсяг імпорту було практично збалансовано до обсягу експорту. А така девальвація гривні призвела до різкого підвищення цін на енергоносії та товари народного вжитку, а особливо на ліки, які на 70-80% є імпортними. При не критичному падінні експорту у 2014-2015 роках в межах 20% девальвація гривні за оцінками експертів не мала перевищувати 200%, тобто долар мав коштувати не 25, а 16 гривень.
Не завершено конституційну реформу і ніхто практично за неї не брався. За нинішньої Конституції України виконавчу гілку влади очолює Кабінет Міністрів України, а не Президент, як було за Кравчука і Кучми, а президент і надалі призначає голів обласних адміністрацій, які залишились суб’єктом виконавчої гілки влади, що створює серйозні проблеми в управлінні країною. Тому як Гарант Конституції Президент України Петро Порошенко ще у 2014 році мав подати законопроект про внесення змін до Основного Закону і ліквідувати ОДА і РДА та визначити виконкоми рад як суб’єкти виконавчої гілки влади. І це дуже важливо! Та провести у такий спосіб справжню децентралізацію. Або потрібно було Порошенку ініціювати повернення до старої Конституції, бо бачимо, що повноваження свої він не хоче зменшувати, коли він очолював виконавчу гілку влади. А що у нас вийшло? Чому у нас більше 4-ох років крива і розбалансована влада? Те, що називають децентралізацією, в рамках створення ОТГ – не має з нею нічого спільного. Це перший прихований крок майбутньої централізації влади, яку, як вже видно, і на щастя, не зможе провести теперішня влада. Створення ОТГ мало б бути елементом оптимізації управління в сільській місцевості з наступною передачею певних функцій від РДА і ОДА виконкомам районних і обласних рад, а частину, таких, як земельні питання – сільським радам, або точніше територіальним громадам, які ще треба створювати, та об’єднаним територіальним громадам. А як можна без наявності територіальних громад створювати об’єднані територіальні громади? Зазначаю, що ОТГ із 20-30 сіл не є по своїй суті громадами, а тому незабаром будуть розвалюватись.
Плюси? Є певні невеликі за значенням плюси, які полягають у розкритті інформації щодо власності та запровадженні електронного декларування. Однак це не було ініціативою нашої влади, а швидше вимогою міжнародних інституцій. І це не засадничі речі в розбудові країни.
Довготривало боровся український президент за безвіз. Оце дійсно його є заслуга. На жаль, більше плюсів не бачу…».
Записала Ольга Трач
Читайте також: