Знання іноземної – один з головних критеріїв відбору учасників Відбір на стипендіальні програми, як правило, стартує восени.   Півроку – оптимальний час, щоб добре підготуватися до конкурсу. Наприклад, підтягти англійську, адже знання іноземної – один з головних критеріїв відбору учасників.

За партами – У БРИТАНІЇ

Британська стипендіальна програма HMC Projects (сайт – hmc.org.uk / projects) дозволяє школярам з Центральної та Східної Європи отримати річну стипендію на навчання в одній з приватних британських шкіл (їх у мережі проекту близько 50). Щорічно організатори проекту виділяють близько 65 стипендій для 10 країн-учасників програми, серед яких є і Україна. Українським школярам дістається в середньому 7-10 стипендій. Вони покривають навчання, проживання та харчування в школі, участь у культурних і туристичних заходах. А також на весь час проживання школяр отримує фінансову допомогу – 500 фунтів стерлінгів (близько $ 800). Переліт, кишенькові витрати стипендіата – на плечах батьків. Є ще один нюанс: татам і мама стипендіатів доведеться сплатити адміністративний внесок – 1000 фунтів стерлінгів (близько $ 1600). На перший погляд, сума чимала. Але такі витрати виглядають малим порівняно з вартістю програми: рік навчання в приватній британській школі коштує від $ 20 000 до $ 55 000. До речі, розраховувати на повну стипендію мають право тільки ті, у кого річний дохід їх батьків не перевищує 25 000 фунтів стерлінгів (близько $ 40 000). В іншому випадку доведеться сплатити 50% вартості програми.

Стають учасниками. Взяти участь можуть учні 10-го і 11-го класу у віці 16-17,5 років. Програма відкривається щорічно в кінці жовтня, а інформацію краще за все дивитися на сайті адміністраторів програми в нашій країні – Асоціації керівників шкіл України (АРШУ, сайт – edu.kiev.ua/schools/sl38/ukr/international/programs/akshu.htm). Процес проходження всіх турів програми трохи відрізняється для учнів зі шкіл АРШУ і хлопців з інших шкіл. Останнім перш за все необхідно звернутися до всеукраїнського відділення АРШУ, а там їм дадуть контактну інформацію регіонального відділення Асоціації.

Для участі туди необхідно буде подати такі документи англійською мовою: 1) 2 рекомендації від школи (наприклад, одна – від вчителя англійської, друга – від класного керівника, завуча, директора школи), 2) табель за останній рік чи півроку, 3) есе на 750 слів (в ньому потрібно розповісти про себе, своє навчання і інтересах і аргументувати бажання отримати стипендію).

Потім до 15 грудня потрібно написати ще один твір (його тему оголосять в день конкурсу). Сіль такого випробування – перевірити рівень англійської та вміння висловлювати на ньому свої думки. З усіх робіт у регіонах відберуть по 2-5 кращих, які разом з заповненими аплікаційними формами та іншими документами відправлять до Києва. Ну а остаточних переможців визначать у столиці на груповому співбесіді (по 3 учасника в кожній групі, спілкування відбувається англійською) з представниками HMC Projects на початку лютого. Те, в яку школу потрапить той чи інший стипендіат, стане відомо десь у травні. Вибір навчального закладу обговорюється разом з ним і залежить від його інтересів, вибору предметів і т.д.

На початку вересня всі переможці зберуться в Кембриджі, щоб пройти 3-денний орієнтаційний курс. Там хлопцям докладно розкажуть про систему середньої освіти у Великобританії та про їх подальшому навчанні. Навчання в школі теж почнеться у вересні.

АНТОН ШЕВЧЕНКО, стипендіат HMC Projects: «ТОЧНИМ НАУКАМ В УКРАЇНУ ВЧАТЬ КРАЩЕ»

«Есе – це ваша візитка, за якою члени журі складуть про вас своє перше думку. Тому в ньому потрібно правильно розставити акценти. Перш за все організатори програми шукають працьовитих, тому я зробив акцент на свої успіхи в навчанні. Але, щоб у журі не склалася думка, що мене, крім навчання, нічого не цікавить, я написав, що беру участь у житті школи, граю в КВН і їжджу виступати в дитячі будинки.

При написанні есе виникає бажання трохи все прикрасити. Цього робити не потрібно. На співбесіді потім доведеться відповісти за кожне написане слово, підтвердивши всі прикладом з життя. До того ж члени журі шукають стипендіатів, які можуть знаходити спільну мову з оточуючими людьми. Тому я ще написав про спілкування зі школярами з інших країн, які іноді приїжджають в мою школу в рамках міжнародних проектів.

ФІНАЛЬНА БЕСІДА. Щоб поліпшити свою англійську для інтерв’ю, за місяць до нього я щодня по 1,5-2 години дивився новини BBC або Euronews, читав британські газети The Times або Daily Telegraph, паралельно записуючи вподобане слово або зворот. На самому співбесіді опитують відразу 3-х людей! Це ще більше посилює бажання виділитися на тлі інших. З питань, які задавали, мені запам’ятався: «Що б ви хотіли мати: мудрість, багатство чи влада?». У відповіді головне – зуміти логічно аргументувати свою думку. Я вибрав владу, сказавши, що тільки вона дає можливість реально змінити щось у світі, мудрість ж можна одержати за досвідом, а багатство народжує в людині бажання побільше залишити собі.

ГРАНІТ НАУКИ. Я вчуся в школі для хлопчиків – Merchiston Castle School (Единбург, Шотландія). Викладачі – дуже сильні, але можу сказати, що точні науки все-таки в українських школах викладають краще. А ось підхід до вивчення гуманітарних наук мені дуже сподобався. Наприклад, в межах предмета «Політика» нас возили на засідання шотландського парламенту ».

НА РІК ДО АМЕРИКИ

Для любителів американської культури – програма обміну для майбутніх лідерів під назвою FLEX. Її в Україну адмініструють Американські ради з міжнародної освіти (American Councils, сайт програми – www.americancouncils.org.ua). Переможці FLEX отримують річну стипендію, яка покриває їм дорогу до Америки, навчання в одній з американських шкіл (ні штат, ні місто, ні школи вибирати не можна, але в своїй більшості – це державні школи в невеликих містах), проживання в американській приймаючій сім’ї. Також всі стипендіати одержують гроші на кишенькові витрати – $ 125 в місяць. Щорічно за стипендію борються близько 8000-10000 школярів з України, проте в США їдуть 260-300.

ВИПРОБУВАННЯ НА «МІЦНІСТЬ». Брати участь можуть учні 8-10-х класів. Щорічно анонс програми з інформацією, в яких школах України буде проходити перший відбірковий тур, з’являється на сайті наприкінці серпня. Реєструватися на перший тур не потрібно, достатньо прийти в «день ікс» в потрібну школу. Щоб отримати таку щедру стипендію, учасникам доведеться пройти три відбіркові тури (тривають з вересня і до середини грудня): 1-й тур – тест на знання англійської; 2-й тур – твір англійською та ще один мовний тест SLEP (читання та аудіювання ), 3-й тур – ще один твір, завдання на групову роботу (по 6 осіб) і, нарешті, індивідуальну співбесіду англійською та українською мовами. До речі, перед 3-м туром учасникам та їх батькам видадуть анкету, яку їм необхідно буде заповнити протягом двох тижнів. З самого цікавого, що є в ній для школяра, – це рекомендація від вчителя, виписка з оцінками за останні 3 роки і лист в американську родину про себе (це потрібно для підбору сім’ї). Ну а імена переможців назвуть наприкінці квітня або на початку травня. Щоб не було так страшно їхати, стипендіатам напередодні від’їзду проведуть 3-денний «лікнеп» про життя і навчання в Америці. Освіта в американській школі розпочнеться в серпні-вересні.

АННА ІВАНЧЕНКО, стипендіат FLEX: «НА групових співбесід БУЛА ЛІДЕРОМ»

«До першого туру FLEX, який проходить у вересні, я готувалася 1,5 місяця: студіювала не лише шкільні підручники, але і посібники для підготовки до TOEFL. Крім того, кожен день дивилася новини і аналітичні програми BBC. Така підготовка допомогла мені на тестах з англійської: я покращила своє розуміння американської англійської. Це важливо: крім різниці у вимові, є слова, значення і написання яких відрізняється в двох варіантах мови.

Ще багато «пастки» в тестах схожі на ті, що є в TOEFL. Якщо говорити про твори, в ньому найчастіше пропонують описати шляхи виходу з проблемної ситуації. Члени журі перевіряють, чи зуміє школяр вирішувати проблеми в США і чи не боїться їх. Наприклад, мені попалася ситуація: «Tслі у вашій американській сім’ї є незвичний для вас щоденний ритуал, що ви будете робити?». Я відповіла, що розпитаю у сім’ї, чому вони його роблять, і що з поваги до них прийму їх «правила життя». Раджу всім показати у відповіді вміння з розумінням поставитися до нової культури і постаратися пристосуватися до неї. Що ж до групового собеседовнія (групі задають питання для обговорення, а журі в цей час спостерігає за поведінкою кожного з учасників), серйозна перевага у тих учасників 3-го туру, які проявлять свої лідерські якості. Саме тому я взяла роль лідера на себе: координувала обговорення і зголосилася на роль спікера, коли довелося оголосити «вердикт» від групи.

В АМЕРИЦІ. В американській школі я вивчала англійську мову, правознавство, веб-дизайн, риторику, основи ведення бізнесу, всесвітню історію XX ст. і журналістику. До речі, навчальні програми українських і американських шкіл відрізняються, та й рівень академічної підготовки, особливо в точних науках, кульгає. У США я поїхала після 10 класу і, повернувшись через рік, вирішила все-таки піти в 11-й клас. Проте рік за кордоном допоміг мені визначитися з майбутньою професією. Я настільки підтягла свою англійську мову, що надійшла в «Шевченка» на перекладача ».

На всі чотири сторони

Ще отримати стипендію можна на навчання протягом двох років за програмою International Baccalaureate (IB) в одному зі світових коледжів (до речі, диплом IB приймається при надходженні багатьма провідними вузами світу). Таку можливість дає програма UWC (Рух Міжнародних Об’єднаних Коледжів, www.uwc.org і www.uwc-ukraine.org). Її «освітні» учасники – 13 шкіл і коледжів у різних точках земної кулі (Італія, США, Канада, Великобританія, Норвегія, Індія, Голландія, Китай і т. д.). Щорічно різні коледжі виділяють України 1-3 стипендії (фінансова допомога, як правило, покриває всі, крім кишенькових витрат), а кількість «борців» за місце під дахом навчального закладу – близько 75 осіб.

ШЛЯХ ДО ПЕРЕМОГИ. Брати участь можуть тільки 11-класники. Як правило, стартує програма в січні, а всі необхідні документи потрібно подати до 15 лютого (буває й інший дедлайн – 20 березня). «Папірці» такі: 1) заповнена аплікаційна форма (до речі, там є розділ про оцінки за останній шкільний рік); 2) два рекомендаційних листи від вчителів (можна і на українській мові); 3) мотиваційний лист (300 слів) українською та англійською мовами.

Тих, хто пройшов за документами, вже через місяць (у березні) запросять на другий, а потім ще через місяць (у квітні) і на третій тур. Випробування цих двох турів – це як індивідуальне інтерв’ю, так і різні групові завдання для потенційних стипендіатів. Вже до 1 травня члени журі визначаться з переможцями, а потім відправлять всі його документи до коледжу, який дав стипендію. Остаточне рішення про зарахування кандидата на навчання приймається вже безпосередньо в навчальному закладі (його керівництво особисто пов’язується зі стипендіатом). Гризсть «граніт науки» школяр почне вже у вересні.

УВАГА!

Перш ніж зважитися на навчання в зарубіжній школі, слід врахувати одне «але». Не варто розраховувати, що шкільна програма в закордонній школі буде такою ж, як і в українській, і після повернення в Україну школяр зможе безперешкодно продовжити навчання. У залежності від домовленостей між учнем і навчальним закладом, йому або доведеться відучитися в пропущеному класі або, щоб не залишатися на другий рік, здати екстерном іспити.

Дякуємо за допомогу у створенні матеріалу: директора програми FLEX в Україні Пітера Вандервола, директора ліцею № 38 ім. В. М. Молчанова, віце-президента Асоціації керівників шкіл України (АРШУ), члена правління Європейської асоціації керівників шкіл (ESHA) Ірину Козіну і члена Національного відбіркового комітету програми UWC Олену Янчук, пише Молодіжний портал