Питання будівництва об’їзної дороги в обласному центр вже не вперше постає на порядку денному за останні 20 років, адже вона є складовою міжнародного транспортного коридору між Балтійським і Чорним морями і вже давно вичерпала свою пропускну здатність і не витримує навантаження транспортного потоку.

Наприклад, із Хмельницького на Кременець чи на Рівне, по суті, обласний центр давно вже «поглинув» її, перетворивши на міську, що поєднала вулиці 15 Квітня,  Будного та Протасевича.

Трохи історії. Враховуючи складні умови руху транспорту на південно-східній гілці м. Тернополя тоді ще облвиконком доручив Тернопільському ВКП інституту “Західдіпрошлях” розробити техніко-економічне обґрунтування будівництва нової об’їзної автомобільної дороги Тернополя. Довжина нового автошляху мала сягнути понад 44 км. Враховуючи загальну протяжність та вартість робіт, було вирішено об’єкт розбити на 4 черги.

У 2009 році проектний інститут «Київсоюзшляхпроект» виготовив проектно-кошторисну документацію першої черги автошляху довжиною 8,6 км, розташованого між автодорогами М-19 (с. Шляхтинці) та М-12 (с. Смиківці), зазначив заступник начальника Служби автомобільних доріг у Тернопільській області Володимир Хемій.

За підрахунками спеціалістів, вартість будівництва становить 259 млн. грн.

Однак, проблема не тільки в чималому бюджеті дороги, наголошувалось під час робочої наради: в 1992 році, коли виділяли ділянку, земля належала колективним господарствам. Тоді ж планувалось зарезервувати смугу шириною 50 м під майбутнє будівництво. На жаль… Наприклад, зовсім не зарезервовано понад 8 га землі в Охримівській сільській раді Збаразького району, з необхідних 19,2 га землі Шляхтинецької сільради Тернопільського району залишено лише 6,7 га, у Смиковецькій сільраді з необхідних 10 га є менше гектара. Крім цього, за цей період змінились стандарти проектування, суттєво збільшилась площа ділянки і нині становить: 67 га у Тернопільському районі та понад 8 га на Збаражчині. Смуга відведення тепер зачіпає 93 ділянки розпайованої землі. Зрозуміло, що частини паїв, які будуть вилучатися під будівництво, потрібно або викуповувати, або обміняти на рівноцінні в іншому місці.

Тому перший заступник губернатора Василь Коломийчук звернувся до керівників вказаних районів з проханням посприяти швидкому вирішенню проблеми землевідведення. Служба автомобільних доріг уклала договір з ТОВ «Регіональний земельно-кадастровий центр «Галицькі землі»» щодо виготовлення проектної документації з землеустрою.

– Головне, що уряд підтримав пропозицію голови Тернопільської ОДА включити в плани та профінансувати будівництво першої черги об’їзної дороги Тернополя, – продовжує Володимир Хемій. – Хотілось би наголосити, що під час роботи над проектом розробники врахували розташування усіх навколишніх сіл, відтак об’їзна дорога обійде їх і Тернопіль на відстані 3-6 км.

У перспективі це дасть можливість насамперед розвиватися місту, змінити на краще екологічну ситуацію, бо весь транзитний транспорт рухатиметься по об’їзній.

– Нова об’їзна дорога матиме чотири смуги, шириною по 3,75 м (по дві в один бік) з розподільчою смугою 4 м, – зазначив Володимир Ігорович. – На дорожнє покриття потрібно 94 тис. тонн асфальтобетону. На ділянці будівництва родючий шар чорноземів сягає від 50 см до метрової глибини. Тому проектом передбачено знімати родючі ґрунти, а після закінчення будівництва використати їх для рекультивації, наприклад, старих кар’єрів, укріплення узбіч та відкосів земляного полотна на тій же об’їзній.

Підраховано: доведеться зняти понад 271 тис. куб. м  рослинного шару ґрунту, а також виконати 388,6 тис. куб. м земляних робіт.

Роботи надзвичайно складні, проте введення в експлуатацію лише першої черги дороги суттєво зменшить час руху зі Збаража в напрямку Підволочиська, адже транспорту не доведеться пересікати Тернопіль, бо місто лишиться в стороні. Відтак сучасна об’їзна стане дорогою місцевого значення…

Жанна Попович, Газета Номер Один