Пошкодивши авто на міській дорозі, вкритій ямами та вибоїнами, Тетяна Наконечна не розгубилася – зібрала докази і звернулася до суду.

Останній зобов’язав відділ технагляду міськради компенсувати жінці 6 тис. грн, витрачених на ремонт машини. Отриману нею моральну шкоду він оцінив у 500. Комунальники, як з’ясували, не погоджуються і уже вдруге подали апеляцію.

До слова, водій, який пошкодив машину на дорозі, має повне право викликати інспекторів, аби ті задокументували трафунок. Юрист Василь Когут радить, опинившись у подібній ситуації, не боятися йти до суду. Проте рекомендує консультуватися з фахівцями. Адже іноді через юридичні дрібнички, на які звичайна людина уваги не зверне, можна програти справу.

Компенсують 6500 грн

Неприємність сталася з Тетяною Наконечною на ділянці міської об’їзної, що між с. Петриків і вул. Київською. Її Mersedes, як пригадує жінка, ввечері 15 травня влетів у велику вибоїну, залиту дощовою водою. В авто виявилися ушкодженими два колеса, а також ходова. Їхати далі було неможливо. Пані не розгубилася, викликала інспекторів Державтоінспекції (ДАІ).

– Їхала повільно, бо надворі було похмуро, падав дощ. Я тоді батька підвозила. Ту яму, хоча вона була глибокою, через воду навіть не було видно, – пригадує пані Наконечна. – Від удару авто аж підстрибнуло. Гуму на передньому і задньому колесі розрізало, пошкодило ходову. Машина перехилилася на бік. Проблеми були такі, що я аж злякалася. Була в спортивному костюмі та в капцях, тобто вдягнена не на таку погоду. Вся промокла і замерзла.

Жінка відразу вирішила, що службам, котрі відповідають за якість дорожного покриття, це так не минеться. Поскаржившись інспекторам ДАІ, наступного дня, коли дощ припинився, тернополянка сфотографувала місце пригоди.

– Авто я віддала у майстерню. Всі витрати, яких зазнала, – документально підтвердженні. Як і вартість деталей, котрі довелося замінили, а також сума, сплачена за роботу, – продовжує пані Наконечна. – Згодом, за допомогою юриста, звернулася до суду і виграла.

Щоправда, жінка зізналася, що довести свою правоту їй було непросто.

– Було майже десять слухань. Ледве вдалося встановити, хто ж відповідає за дорогу, – додає вона. – На засідання приходили представники кількох організацій. Ніхто з них не цікавився, ані моїм авто, ані не пробував залагодити справу по-іншому. Врешті вдалося визначили, що та дорога – на балансі відділу технагляду міськради.

Інші водії не скаржилися

Не варто боятися відстоювати свої права, наполягає жінка. Переважно люди, на її думку, програють тому, що самі – дуже пасивні.

– Пошкоджень того дня, як я пам’ятаю, зазнали й інші авто, – каже Тетяна Наконечна. – Пригадую, у мікроавтобуса через удар відірвало задній бампер. Проте ті люди навіть не планували нічого доводити. Просто поїхали далі, вочевидь – ремонтувати транспорт.

Хоча судитися непросто, визнає тернополянка, однак допомога хорошого юриста та бажання довести своє можуть забезпечити втішні результати.

– До речі, ту яму, в яку потрапило моє авто — залатали. Хоча інші вибоїни та ями неподалік — залишилися. Зрештою, така погана дорога не лише на об’їзній. Ям і в місті – чимало.

Навіть якщо водій пошкодив машину через яму чи інший дефект, не пов’язаний з іншими учасниками руху, як зазначають в обласній ДАІ, він має право викликати інспекторів.

– Інспектори тоді все належним чином задокументують, – каже старший інспектор обласної ДАІ Микола Лецкалюк. – Щоправда, ми радимо також відразу викликати представників дорожньої служби та страхової компанії. Проте, як свідчить статистика, викликів інспекторів ДАІ пов’язаних з пошкодженням автомобіля через поганий стан дороги — одиниці.

Комунальники подають апеляції

У міськраді з рішенням суду не погоджуються, а тому звернулися в Львівський апеляційний. Там нині розглядають справу вдруге. У відділі зв’язків з громадськістю мерії також вважають, що жінка діяла не зовсім правильно.

– У відділі технагляду припускають, що та жінка могла пошкодити авто не на тій дорозі, а деінде, навіть в інший час, – каже керівник відділу зв’язків з громадськістю та ЗМІ міськради Катерина Калуш. – Бо в подібних випадках водії відразу викликають на місце представників комунальних служб, відповідальних за дороги. Жінка-водій, яка, до речі, обіймає керівну посаду в транспортній міліції, мала б про це знати. Тим не менше, вона цього не зробила. І навіть не спробувала звернутися до нас з проханням компенсувати витрати на ремонт.

Крім того, за словами пані Калуш, пошкоджене авто не пройшло необхідної в таких випадках технічної експертизи. Жінка просто відремонтувала машину, а потім звернулася в суд.

У відділі зв’язків з громадськістю повідомили, що проблемні міські дороги ремонтують навіть тепер. Цьому і погода сприяє. Наразі комунальники працюють у Центрі, на “Східному” та на Об’їзній. Навесні роботи будуть інтенсивнішими та масштабнішими, запевняють в міськраді.

Коментар

Василь КОГУТ, адвокат:

– Діючи грамотно, кожен, чиє авто постраждало через неякісне покриття дороги, може компенсувати собі витрати на ремонт. Проте тернополяни переважно інертні чи юридично безграмотні. Тому або не скаржаться і ремонтують авто самі, або мають мало доказів і програють справу. Та жінка вчинила правильно. Вона доклала зусиль, аби все задокументувати та зафіксувати. Усім, хто опинився в подібній ситуації, раджу відстоювати свої права до кінця. Втім, спочатку можна з усіма доказами звернутися до керівництва організації, на балансі якої перебуває дорога. Інколи збитки можна компенсувати і таким чином. Адже на підприємстві розуміють, що суд вони можуть програти. Якщо на угоду чиновники не йдуть, варто судитися. Такі справи нині – одиничні, хоча постраждалих — чимало. Люди або не вірять в успіх, або ж просто бояться труднощів. Пригадую ситуацію зі своєї практики, коли водій пошкодив колесо через люк на дорозі. Тоді чоловік також дотримався всіх процедур та звернувся в суд. Усе вирішилося на його користь. Головне – не боятися.

Поради, які допоможуть повернути гроші витрачені на ремонт авто, якщо воно постраждало від технічних дефектів дороги.

– Залиште автомобіль з аварійними вогнями на місці, де трапилося пошкодження. Викличте автоінспекторів. Вони зобов’язані задокументувати обставини та пошкодження.

– Зробіть фотозйомку місця, де трапилася аварія, а також пошкоджених частин авто. Візьміть контакти очевидців трафунку. Згодом вони зможуть підтвердити обставини аварії.

– Проведіть технічну експертизу авто. Її засвідчують офіційні документи з СТО. Збирайте усі документи, що свідчать про ваші витрати (накладні на деталі, вартість експертизи, ремонту).

– Після ремонту машини за допомогою юриста сформуйте позовну заяву до суду з проханням компенсувати матеріальні та моральні збитки. Відповідачем повинна виступити організація, на балансі якої дорога чи якийсь її елемент (наприклад, каналізаційний люк — прим. ред.)

Андрій ШКУЛА, «20 хвилин»