Принцип роботи пристрою зводиться до того, що з підвищенням потужності мотора збільшується постачання палива. При цьому кисню в суміші також потрібно багато, але засмоктати більше в циліндр його не представляється можливим. А ось турбокомпресор стискає кисень, а потім заганяє його в циліндр за допомогою вбудованих лопатей.

Для того, щоб обертання не зменшувались, турбіні необхідно звідкись споживати енергію. Звичайно, отримувати її коштом двигуна, але оптимально застосовувати вихлопні гази. Завдяки цьому потужність витрачається в невеликій кількості, а ось ККД збільшується істотно. Конструкція турбокомпресора складається з двох корпусів:

  • гарячий. Турбіна, яка приймає потоки відпрацьованих газів;
  • холодний. Компресор для нагнітання повітря у впускний колектор. Усередині є два колеса з лопатями, а з’єднані вони віссю. Колеса розташовані в корпусі з підшипниками, системою охолодження та мастилом.

На моторі може бути встановлена як одна турбіна, так і декілька. При цьому схема встановлення може бути наступною:

  • паралельна, коли кожна турбіна у відповіді за конкретну частину циліндра. Може працювати за прямим або перехресним принципом;
  • послідовна – турбіни встановлені одна за одною. Перша працює на низьких оборотах, друга – на високих. Система бітурбо характеризується турбінами різного діаметру, а твін-турбо – однаковими за розміром. Для уникнення турбоям використовують подвійний турбонаддув, а пізніше створили моделі зі змінною геометрією.

Що підводить

 Швидкість, з якою обертається вал компресора, досягає 200 тисяч обертів на хвилину. Температура газів близько 1000⁰С (бензинові) і 750-850⁰С (дизельні). Такі складні умови вимагають використання максимально міцних матеріалів для виготовлення основних вузлів. Так, корпус «равликів» роблять з жаростійкого та міцного чавуну. Тільки невеликий відсоток дефектів обумовлений зносом вузлів, а в іншому причиною є неправильна експлуатація пристрою. Фактори, що призводять до виходу з ладу турбіни:

  • моторне мастило низької якості. Має негативний вплив, бо мастило пов’язане з системою охолодження та тепловіддачею оливи;
  • несвоєчасна заміна мастильного матеріалу, що призводить до зносу та руйнування підшипників, ротора;
  • низький рівень оливи (оливне голодування);
  •  сторонні предмети, що потрапили через повітряні канали, наприклад, під час засмічення або ж виходу з ладу самого фільтра;
  •  неякісний чіп-тюнінг, який спровокував високі обороти пристрою.

Симптоми несправності

Дуже рідко турбокомпресор різко та несподівано виходить з ладу. Зазвичай завжди проявляються такі ознаки несправностей:

  • сторонній шум;
  • велика витрата мастила та пального;
  • поява вихлопних газів сизого або чорного кольору;
  • підтікання мастила;
  • падіння оборотів двигуна; перегрів пристрою.

У деяких ситуаціях (вихід з ладу насоса, збої в електронній системі управління) турбіна може бути не зламана, але функціонування припиняється.

Як перевірити пристрій

Щоб самостійно діагностувати турбіну на наявність зносу та несправностей, не знімаючи її, необхідно наступне:

  • оглянути патрубки. Наявність оливного запотівання допускається, а ось якщо його занадто багато, то це сигналізує про проблему – зношення;
  • перевірити крильчатку колеса турбіни. На лопаті не повинно бути пошкоджень, геометрія не порушена;
  • перевірити люфт вала. Осьової – назад-вперед (максимум 0,5 мм), радіальний – вліво-вправо (1 мм);
  • перевірка магістралі на наявність тріщин (фланці, патрубки, корпус і компресор). Перевірити роботу пристрою можна й за умови увімкненого двигуна. Буде потрібно рукою затиснути патрубок, який з’єднує нагнітач та двигун або інтеркулер, потім натиснути на газ. У разі, якщо патрубок починає здуватися, можна говорити про справність пристрою.

Поради фахівця

За якіснішою та кваліфікованою діагностикою пристрою найкраще звернутися в майстерню, де фахівець, за допомогою надійного обладнання, зможе виявити та усунути проблему. Для продовження працездатності турбіни радять дотримуватися деяких правил:

  • використовувати тільки рекомендоване виробником авто мастило;
  • своєчасно проводити заміну фільтрів та оливи. Коли пробіг досить великий, то проміжки між профілактичними замінами повинні бути скорочені у два рази;
  • не глушити двигун відразу ж після зупинки, а продовжити роботу ще на хвилину;
  •  перед поїздкою прогрівати автомобіль з системою турбонаддуву, особливо в холодну пору року;
  • не ганяти на максимальних швидкостях;
  • не зловживати чіп-тюнінгом.

Обрати найкращий сервісний центр з ремонту турбін можна на сайті https://birud.com/. Окрім цього ви можете ознайомитися з актуальними контактами та відгуками реальних клієнтів майстерні та отримати масу корисної для себе інформації про турбіни. Веб-сайт: https://birud.com/