Ділянку дороги протяжністю більше шести сотень метрів офіційно відкрили днями в лісі на Зборівщині.
На здачу-прийняття шляху в Мшанецькому лісництві приїхали керівники управління лісового та мисливського господарства області та ДП “Тернопільське лісове господарство”, місцеві лісники, працівники дорожніх служб й голови місцевих сільських рад. Під час відкриття нової дороги навіть стрічку перерізали, – пише “20 хвилин”.
Перевиконали і зекономили
– Хороша дорога в лісі – необхідна, – каже головний лісничий Тернопільського лісгоспу Тарас Криса. – Повноцінний доступ повинен бути весь рік незалежно від примх погоди і не лише для легкових автомобілів, а й для вантажівок та спецтехніки. Санітарна чистка, лісова охорона, контроль за мисливством та вирубкою дерев, відновлення лісу, боротьба зі шкідниками, відстеження браконьєрів – усі ці дії потребують якісних доріг у лісі. Навіть зараз працівники лісгоспу здійснюють обробку дво- трирічних дерев спеціальним біологічним засобом, який відлякує диких тварин.
Зрештою, стрічка перерізана – і гості відкриття йдуть до лісу. Йдемо й ми. “Полотно” дороги перед нами завширшки метрів п’ять. З обох боків – водостоки, за ними по два метри узбіччя, де немає дерев. Поверхня дороги рівна, втрамбована та вкрита щебенем.
– Наступного року роботу над дорогою продовжимо, повідомив головний спеціаліст сектора технічної політики та промислової діяльності управління лісового господарства Василь Заблоцький. – Обсяги можуть здатись не вражаючими, але, зважаючи на те, що всі роботи здійснюють за рахунок коштів підприємства, досягнення дуже хороші. До речі, робітники цьогорічний план перевиконали на 20% і при цьому витратили лише третину виділених на ці роботи коштів – 80 тисяч гривень. Вдалося це завдяки совісному підходу, залученню своїх сил та техніки.
Щороку в лісах області облаштовують п’ять кілометрів лісових доріг – цього вимагають різноманітні нормативні документи. Але з наступного року прокладатимуть та оновлюватимуть уже сім кілометрів.
– Є державна програма лісів України, – каже пан Заблоцький. – Вона нас наближає до Європейських норм та стандартів. Приміром у нас протяжність дороги на гектар лісу доріг – 0,17%, а в єврозоні на гектар – 0,25%. От нам і треба досягти норми Європи. Тож роботи будуть продовжувати і на цій дорозі, і на дорогах інших лісових господарств області. Раніше тут можна було лише возом проїхати і то не завжди. Тепер проблем у будь-яку погоду не буде.
“Депутатів приплели”
До речі, на в’їзді до лісу, на новій дорозі, є шлагбаум. Він відчинений, але оскільки є, значить, іноді автівки до лісу не впускають. Розпитуємо чому.
– Інколи в’їзд людей до лісу потрібно обмежувати, аби вони не шкодили природі, – пояснює головний лісничий Тарас Криса. – Приміром, у пожежонебезпечний період масові заїзди до лісу можуть спричинити біду. Але це не означає, що якщо шлагбаум опущений, людина не може потрапити куди хоче. Просто потрібно повідомити в конторі лісництва хто ви і навіщо їдете у ліс. На жаль, ще одна проблема наших людей – недбале ставлення до навколишнього середовища. Це і залишені багаття, купи сміття, поламані дерева, винищені квіти, браконьєрське полювання.
До слова, біля початку дороги росте старезний дуб, який спочатку заклеймили для зрубу. Але місцеві жителі впросили дерево не рубати, бо це дуб – єдине дерево на узбіччі. Також серед мешканців довколишніх сіл “ходило” чимало легенд щодо створення дороги.
– Були навіть балачки, що то собі хтось дорогу прокладає в ліс, щоб там потім хату побудувати, – з посмішкою згадує лісничий Мшанецького лісництва Андрій Бородюх. – І депутатів з Києва навіть приплітали.