Гаманець нашого співвітчизника знову потрусили – із середини квітня тепер платимо більше за себе і за багаж у приміських та міжміських автобусах у межах області.

Зокрема на 8% (заокруглено – прим. ред.) зросла вартість проїзду у міжміському та на 18% – у приміському автобусах. Такі тарифи були затверджені розпорядженням голови облдержадміністрації від 4 квітня. Різницю, попри начебто незначне підвищення, вже встигли відчути ті з пасажирів, чий маршрут уже працює за новою розцінкою.

– До Чорткова я тепер плачу на дві гривні більше, – розповідає Надія Кравець, жінка якраз очікувала на прибуття потрібного автобуса на автовокзалі (3 травня – прим. ред.). – Квиток подорожчав, здається, у кінці квітня. Точно не пригадую. То, мабуть, пов’язано із подорожчанням бензину. Тепер щодня щось дорожчає! Але не розумію я їх – ціни піднімають, а доріг не ремонтують. Поки доїдеш, то розтрясе. Добре, що їжджу не часто.

На якість не сподіваються

У те, що у зв’язку з ростом цін може покращитись якість обслуговування, жінка не вірить.

Як каже вона, такого уже давно не було. Такої ж думки й інша пасажирка, яку кореспондент зустріла на вокзалі того ж дня.

– Цікаво, що дальні автобуси цін не підвищували, – каже дивуючись Галина (прізвища не вказала – прим. ред). – Та й ними краще користуватись, адже майже завжди місце знайдеться. Ось я сьогодні до Тернополя їхала львівським автобусом – і дешевше, і комфортніше. А наш, гусятинський, і грошей просить більше, і людей “натюкує”. З такими умовами я взагалі не бачу причин для того, щоб ще й вартість підвищувати.

Як зауважує жінка, до збільшення вартості вона ніде не чула про те, що таке планують зробити невдовзі. Новиною це стало й для інших пасажирів, принаймні тих, котрі погодились поспілкуватись. Проте, як наголосили співрозмовники, це ні для кого не стало несподіванкою. Цікаво, кажуть вони, що подорожчали квитки й на дальні маршрути.

– Абсолютно не здивувало подорожчання, – каже студентка Тетяна (прізвища не вказала – прим. ред.). – Але по гаманцеві вдарило відчутно. Адже зазвичай за квиток до Львова я платила 30-35 гривень, у залежності від того, де брала квиток – у водія чи у касі. Минулого тижня за проїзд у касі уже попросили 45 гривень.

Про тарифи говорили давно

Підвищуючи ціни, як пояснює у своєму розпорядженні губернатор, мотивувались “зменшенням збитковості автотранспортних підприємств від перевезення пасажирів у міжміському внутрішньо обласному та приміському сполученнях у межах Тернопільської області…”. Про неодмінний ріст тарифів, зважаючи на вартість пального та запчастин, йшлось уже давно, кажуть у ВАТ “Тернопільавтотранс”.

Проект цього рішення був оприлюднений, як і годиться, за місяць, – наголосили у товаристві. – Так що інформація була. Окрім того, власне розпорядження голови ОДА про затвердження тарифів публікували у “Свободі”.

Втім, навести приклад того, як нові тарифи відобразяться на вартості певних маршрутів, відмовились. Мовляв, це займе дві-три години, а не спілкування з директором підприємства уже чекають директори – поважні люди. А писарі хай звертаються у неділю, коли менше навантаження.

Зросли і зростатимуть

Все ж пояснити, відколи їздимо за новими тарифами і що спонукало до підвищення вартості, погодились у Головному управлінні економіки ОДА. Як наголосили там, чергове підняття вартості ще чекає на нас у вересні.

– Тарифи змінились з 15 квітня, – розповідає начальник відділу цінового тарифного регулювання та матеріальних балансів і ресурсів Головного управління економіки обладміністрації Ігор Палка. – Якщо раніше на перевезення приміським автобусом тариф був 22 копійки за кілометр, а міжміським – 24 копійки, то за новими розцінками як і перший, так і другий вид перевезень становить 26 копійок за кілометр (без врахування ПДВ). Втім, тут іде градація для перевізників – платників і неплатників того ж податку на додану вартість.

Тобто, 0,26 грн за кілометр – для платників і 0,312 – для неплатників, підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування. Така вартість є граничною, тобто тією межею, більше за яку завищувати вартість проїзду не можна. Проте, скільки ж коштуватиме проїзд, залежатиме від умов договору з перевізником.

– На подорожчання вартості проїзду вплинув ріст вартості дизпалива на 65% у порівнянні з тією, яка була закладена у попередніх тарифах, газу – на 35% та росту мінімальної зарплати – на 24%, – продовжує Ігор Палка. – Тим же розпорядженням передбачено черговий ріст з першого вересня.

Зокрема, як наголошує фахівець, граничний тариф на початку осені для перевізників-платників ПДВ становитиме 0,28 грн, і для неплатників – 0,336 грн за один кілометр проїзду.

Світлана Гривас, “20 хвилин”