Основне завдання пенсійної реформи – економія. Збільшивши пенсійний вік та обмеживши певні виплати, керівництво держави планує скоротити дефіцит Пенсійного фонду на 1,7 млрд. грн. Однак економити будуть не на всіх. Нардепи, від яких це питання залежить, своїм колегам-пенсіонерам виплати вирішили не врізати. Ще б пак, за кілька років вони можуть поповнити їхні лави, тоді ж бо самим доведеться несолодко..

На одного нардепа-пенсіонера працює десять смертних

Постанову про підвищення зарплат окремим категоріям державних службовців Кабмін прийняв у 2005 році. З барського плеча тоді ще Прем’єр-міністра Юлії Тимошенко усі слуги народу, які непосильно трудилися у Верховній Раді, стали заробляти у чотири рази більше. Таким дивним чином Юлія Володимирівна боролася з корупцією, мовляв, тим, у кого кишені повні, брати хабарі немає потреби. Очевидно, вона забула просту народну істину – апетит приходить під час їди. Але повернемось до зарплат… Якщо раніше депутати ВР заробляти 4,5 тис. грн., то з червня 2005 року «каса» зросла до 18 тич. грн. Відповідно до зарплат зросли пенсії. Відтак на одного спецпенсіонера із значком стало працювати близько десяти смертних. Загалом до переліку спецпенсіонерів входять науковці, чорнобильці, Герої України, дипломати, працівники Нацбанку тощо. До цієї когорти належать і держслужбовці, у більшій мірі це стосується чиновників високого рангу. Не усім працівникам державних служб живеться так солодко, як здається на перший погляд. Річ у тім, що захмарні зарплати отримують тільки чиновники, які обіймають дуже високі посади. Скажімо, голова ОДА, головні міліціонери, прокурори, митники та їхні заступники. Натомість рядові держслужбовці, чиїми руками, як правило, жар загрібають, отримують мінімальну заробітну плату. Однак є один нюанс, і з перших, і з других пенсійний фонд стягує всього 2% від заробітної плати, у той час як з простих робітників цілих 5%. Якщо чиновники високого рангу врешті-решт отримують пенсії у сумі з чотирма нулями, то звичайні «клерки» залишаються ні з чим. Такий розподіл пенсій, м’яко кажучи, не справедливий, адже і на перших, і на других дивляться скоса.

Щоб забезпечити собі небідну старість і відпочивати на старості літ на широку ногу, чиновники розробили нехитрі схеми. Зокрема, за два-три роки до виходу на заслужений відпочинок вони домовляються з «патроном» про підвищення заробітної плати, ясна річ, тільки на папері. Відтак до Пенсійного фонду нараховуватимуться чималі суми, а накинутих кілька тисяч до заробітної плати ідуть у гаманець головного начальника. Всі щасливі та задоволені, окрім тих, хто за все це платить.

Людей, які вже сьогодні отримують захмарні пенсії, не так багато, як здається: не більше ніж чотири тисячі на всю країну. Проте їхній спротив уже вилився у положення законопроекту, де йдеться, що вже призначені пенсії не чіпатимуть, але й не переглядатимуть на інфляцію аж доки вони не досягнуть рівня 12 прожиткових. На Тернопільщині таких пенсіонерів аж 32! Найбільшу частку з них становлять Герої України, нардепи та працівники прокуратури.

Держслужбовцям затягнуть паски тільки на перший погляд

Розробники проекту пенсійної реформи зробили вигляд, що намагаються збалансувати таку несправедливість, однак те, що вони пропонують, крапля в морі для «кошика» Пенсійного фонду. За словами заступника начальника – начальника відділу з призначення пенсій Управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі Наталі Олійник, запропоновані у пенсійні реформі зміни стосуються не усіх спецпенсіонерів, а тільки держслужбовців.

– По-перше, їм пропонується обмежити максимальний розмір пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (на сьогодні це 8808 гривень). Якщо раніше держслужбовці отримували пенсію на рівні 90% заробітної плати, то тепер обчислення пенсії пропонують зменшити з 90 до 80%. Достроково (за півтора року) призначена пенсія державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям виплачуватиметься лише непрацюючим пенсіонерам. Призначати “спеціальні” пенсії особам, які мають право на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці, шахтарі), планують лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а підвищити з 2013 року пенсійний вік для чоловіків-держслужбовців пенсійна реформа має намір до 62 років. Цей вік буде граничним, інститут продовження перебування на державній службі буде скасовано. Період перебування на військовій службі буде збільшено з 20 до 25 календарних років, Якщо раніше при досягненні 20 років вислуги особа мала право на 50% грошового забезпечення, а при продовженні служби за кожний додатковий рік до цього обсягу добавлялося ще по 3 %. Після реформи при виході на пенсію військовослужбовці матимуть право на 65%. Тобто для них по суті нічого не зміниться. Реформа передбачає, що військові, міліціонери і прирівняні до них відтепер служитимуть на 5 років довше, але отримуватимуть свою пенсію не в 45, а в 60 років.

Урядовці відіграються на звичайних громадянах

У держбюджеті на 2011 рік дефіцит Пенсійного фонду закладено в сумі 17,75 млрд. грн. У той же час урядовий законопроект передбачає скорочення дефіциту ПФ за рахунок впровадження реформи тільки у сумі 1,7 млрд. грн. Як бачимо, реформа має перекрити тільки десяту частину необхідної суми.

Для звичайних громадян урядова реформа пропонує поступово підвищити пенсійний вік до 60 років для жінок та 65 для чоловіків. За кожен рік підвищення пенсійного віку жінка отримуватиме 2,5% пенсії. За десять років ті, хто виходитиме на пенсію у 2021 році, матимуть надбавку у 25%, що вже непогано. Однак як довго вони її отримуватимуть з нашою середньою тривалістю життя, це питання.

За умовами реформи зростає нормативний стаж отримання пенсії з 20/25 до 30/35. В країні, де середній стаж складає 37,5 років – це нормальний показник. Проте неврегульованим залишається питання справедливого нарахування пенсій. Сьогодні для мінімалки треба 25 років – завтра 35 і знову для мінімалки. Де логіка? Тим, хто не заробить, держава однаково «дотягне» до мінімуму. Тут треба щось робити. Або скасувати поняття мінімальної пенсії, або компенсувати розрив між роками стажу, або запроваджувати його підвищення поступово, або відмовитися від «дотягування». Хто як заробив, той так і їстиме! Поки серед ключових моментів реформи це питання одне з найслабших. Опозиціонери заявляють, що люди, які через збільшення пенсійного віку не стали пенсіонерами, не даватимуть молодим працювати. Чиновники виправдовуються, мовляв, а як же ж двірники, консьєржі тощо. Однак тенденція далеко не така, як малюють провладні сили: здебільшого після пенсії працювати залишаються ті, хто впродовж життя особливо не перепрацьовувався. Якраз ці робочі місця є ласими для молоді, однак їм доводиться чекати, самі розумієте чого.

Голова правління ПФУ каже, що спецпенсіонери не роблять погоди

Виступаючи в кінці квітня у Тернополі на міжрегіональній нараді представників органів Пенсійного фонду, голова правління Пенсійного фонду України Борис Зайчук заявив, що 3856 чоловік в Україні отримують пенсії понад 10 тис. грн. З них 98 – Герої СРСР, Герої України, герої соцпраці, 961 народний депутат та більше тисячі спецпенсіонери. При цьому Борис Зайчук зазначив, що в економічному плані вони погоди не роблять.

– Звичайно, це не справедливо. Проект пенсійної реформи передбачає обмеження максимальних пенсій, як це має місце у цивілізованих країнах, однак, на мою думку, на такий крок влада піде тільки у тому випадку, якщо цього від керівництва держави вимагатиме Міжнародний валютний фонд, – розповідає народний депутат І-го скликання Володимир Колінець.

Екс-депутат розповів, що колись розмір пенсії депутата залежав від того, чи у ВР людина працювала на постійній основі, чи ні. Також не менш важливу роль відігравали чини народних обранців: голови комісії отримували значно більше. Середня депутатська пенсія становить 12,5 тис. грн., а максимальна – близько 16 тис. грн.

Опозиція пропонує різати спецпенсіонерів по живому

Розмір мінімальної пенсії на сьогоднішній день становить 750 грн., а 8,5 мільйона осіб з 13,7 мільйона пенсіонерів отримують пенсії на рівні прожиткового мінімуму. Опозиціонери стверджують, що урядовий законопроект не ліквідує головних причин кризи чинної пенсійної системи. Він консервує існуючу соціальну несправедливість, за якої окремі категорії пенсіонерів, зокрема державні чиновники, отримують захмарні пенсії (на рівні 80% зарплатні), тоді як решту громадян отримують пенсію на рівні близько 40% від зарплатні. Спецпенсіонери і надалі гарантовано отримуватимуть високі пенсії, що призначатимуться окремими законами, у той час як більшість громадян зможуть сподіватись лише на мінімальну пенсію.

Опозиція пропонує кілька варіантів боротьби із спецпенсіонерами. Вони погоджуються залишити високі пенсії для чиновників, але при одній умові – нехай вони платять вищий відсоток (не 5%, як кожен з нас, а скажімо, (7-10%) за право отримувати на заслуженому відпочинку 80-90% від зарплати, а не 50%, як прості «смертні». Цього у законопроекті немає, бо це зовсім не відповідає уявленням чиновників про соціальну справедливість. А нерішучість авторів законопроекту щодо запровадження такої норми нівелює всі добрі починання…

Зоряна Гарасимів, “Номер один”