У французькому Луврі вже три дні як триває виставка скульптур Іоанна-Георга Пінзеля. До цієї знакової події в Тернополі видано українською та англійською мовами альбом “Таїна Пінзеля”. У ньому — світлини 55 творів, котрі нині, за офіційними даними, зберігаються в Україні. Презентаційний каталог творів Пінзеля з’явився також і у Франції французькою. Мистецтвознавці кажуть, що, ймовірно, скульптур цього загадкового майстра в Україні, зокрема в Західній, є більше, аніж документально зафіксованих 55. Пінзель, який жив і творив на Тернопіллі, залишив нам у спадок не лише геніальні скульптури епохи пізнього бароко, а й дуже багато загадок.

До Лувра повезли 27 відреставрованих скульптур з музейних фондів Тернопільського краєзнавчого музею, Музею мистецтв Прикарпаття та Львівської національної галереї мистецтв, а також дияконські ворота з бучацької церкви Святої Покрови. Власне Бучач, де Пінзель тривалий час жив і творив, має до творів майстра абсолютно небайдуже ставлення. Його якраз і продемонстрували бучачці і жителі села Рукомиша, котрі не віддали свій оберіг — скульптуру святого Онуфрія. До речі, це єдина кам’яна скульптура Іоанна-Георга Пінзеля.

“Пінзель нас змінив” — кажуть небайдужі жителі містечка Бучача, вмовляти котрих віддати скульптури для виставки у Луврі приїздили найвищі посадовці України на чолі з міністром культури. Однак селяни Рукомиша святого Онуфрія з церкви, котра перед тим зазнала незначних руйнувань, просто заховали і не піддалися жодним обіцянкам. Тому святого Онуфрія світ не побачить.

Олена Сурм’як-Козаренко з Бучача переконана, що “історична цінність Бучача — в скульптурах Пінзеля, створених для нашого міста. і Бучач буде цікавим доти, поки в ньому “житиме” Пінзель. А для Пінзеля — це місто народження його як митця. Місто, в якому народилось його кохання, місто, в якому народились його діти, і, як не сумно, але ми підозрюємо, що це і місто його вічного спочинку та місто його вічної пам‘яті. Бучач намолений Пінзелем… у кожному храмі. Місто це пізніше дало світові нобелівського лауреата письменника Шамуеля Агнона, Соломію Крушельницьку, Мар’яна Крушельницького, Ореста Авдиковича, Івана Балюка, Михайла Островерхого та багатьох інших видатних особистостей. Експресія скульптур Пінзеля дуже точно передає характер подій, що відбувались та й відбуваються в цьому місті. За творчістю Пінзеля можна проводити паралелі та вивчати історію Бучача. Однак для цього потрібно любити Бучач і Пінзеля в ньому”.

— Наразі немає достовірних даних, чим було для Пінзеля наше місто Бучач. існує багато версій причин його появи тут. Знаємо точно, що саме в нашому місті була його майстерня, тут він узяв шлюб, народилися його діти, був щедрий роботодавець. Пінзель помер тут. Наразі ми перевіряємо версію про його поховання. Я б не хотів, щоб Пінзеля сприймали тільки як геніального скульптора, засновника школи. Це є знакова постать для Бучача, Львова, Зарваниці та всіх інших місць, де збережено його скульптури. Це не просто фігури з дерева, каменю — це застигле життя. Від них віє містикою. Особливо це відчуваєш не в музеї, де шедеври Пінзеля розрізнені, а в храмах, де вони об’єднані в єдине ціле, а значить, сила їх впливу на нас більша. До недавнього часу мало хто в Бучачі цікавився постаттю Пінзеля та його творами. і лише група ентузіастів вела за нього боротьбу. Сьогодні ситуація докорінно змінилася. Люди стали більше цікавитися особою Пінзеля, його творіннями, гордитися ним і захищати його. Парадоксально, але Пінзель нас змінив, змінив наше ставлення до мистецтва, до архітектури, брехні, лицемірства. Можна казати навіть про те, що Пінзель згуртував навколо себе людей. Вплив Пінзеля та його творінь на нас ще не завершений. і думаю, на нас чекає ще багато різних сюрпризів від цієї загадкової постаті… – каже керівник інструментального ансамблю “Опус” Віктор Гребеньовський.

Як повідомляють із Парижа, відкриття виставки Пінзеля в Луврі стало мистецькою подією для Франції. Однак відбулося все у протокольному форматі, повідомив рисутній у Парижі івано-франківський художник Ігор Роп’яник, колишній журналіст “Галичини”. За його словами, участь у відкритті виставки змогли взяти лише міністр культури Михайло Кулиняк, Інна Богословська, Петро Порошенко, Олена Франчук, директори музеїв, з яких узято роботи на цю виставку, та ще деякі офіційні особи. “Не пустили художників, мистецтвознавців, реставраторів, які, властиво, найбільше доклалися до врятування шедеврів Пінзеля, а з-поміж ЗМІ на подію потрапили тільки акредитовані журналісти, і то лише з Києва”.

Уже відомо, що після Парижа виставка скульптур Іоанна-Георга Пінзеля відбудеться, як не дивно, у столиці України. Отож відкриватимуть для себе загадкового майстра і українці.

Леся ТУГАЙ