Забезпечити прозорість та відкритість закупівель, сформувати конкурентне середовище та запобігти проявам корупції і зловживання службовим становищем має на меті система електронних закупівель.
Про це йдеться у розпорядженні міського голови Тернополя від 15 лютого 2016 року.
Серед іншого у ньому зазначено: «Структурним підрозділам міської ради, а також підприємствам, установам і організаціям, які належать до сфери управління міської ради, проводити електронні закупівлі товарів, робіт та послуг керуючись Положенням про електронні закупівлі». У Положенні сказано, що електронні закупівлі мають проводитися на товари, роботи і послуги вартістю понад 10 тисяч гривень. Та на практиці не всі структурні підрозділи міськради виконують це розпорядження або ж проводять закупівлі з порушеннями. Про це під час прес-конференції розповів Мирослав Сімка, голова правління громадської організації «Центр громадського моніторингу та досліджень». Він навів два приклади порушень у Тернопільській міській раді.
– Заступник міського голови, керуючий справами Іван Хімейчук був відповідальний за проведення закупівель протигазів у системі «Прозоро», – розповів Мирослав Сімка. – Найдешевшу пропозицію одного з учасників – ТОВ «Таланпром» – було відхилено. Товариство це рішення оскаржило. Скарги щодо допорогових закупівель, тобто тих, які не перевищують 200 тисяч гривень, розглядають на профільній комісії при департаменті державних закупівель Міністерства економічного розвитку та торгівлі України. Ця комісія підтвердила неправомірність відхилення пропозиції. Скаржник скерував відповідного листа замовнику з вимогою усунути порушення та укласти договір з організацією, яка подала найменшу цінову пропозицію. Шкода, але у міській раді від рекомендацій відмовились, вони мали таке право, і договір був укладений з організацією, яка більш подобалась замовнику торгів. Це вказує на не зовсім адекватну поведінку чиновників міськради і підтверджує підозру про те, що вибрана ними організація для закупівлі протигазів опинилась там не випадково.
На прес-конференції також були присутні і представники міської ради. Вони пояснили чому обрали дорожчу пропозицію. Однією з умов торгів була закупівля протигазів виготовлених у 2016 році. А товариство, яке пропонувало дешевшу ціну не надало інформації про рік виготовлення пропонованої продукції. Через це у міськраді вирішили купити протигази в іншого учасника за більшою ціною. Мовляв, якщо протигази виявляться неякісними, то наступного року знову довелось би закуповувати нові.
У другому випадку взагалі вирішили не проводити закупівлю через електронну систему, а заключали договори напряму з вибраною організацією.
– Чиновники міськради, які дотичні до бухгалтерії фінансів мали б розуміти, що зараз бюджет міста Тернополя прив’язаний до системи Edata. У ній відображаються трансакції розпорядників коштів в електронному вигляді. Задавши параметри того чи іншого замовника міської ради можна побачити трансакції, які походять через цей ресурс в он-лайн режимі. І якщо не має відповідних трансакцій у системі «Прозоро», то це означає, що замовник, уникаючи закупівель, укладав прямі договори, ігноруючи розпорядження міського голови від 15 лютого 16 року. Такий випадок ми виявили при перевірці закупівлі управління культури і мистецтв міської ради, за яку відповідальний Олександр Смик, на суму 140-150 тисяч гривень на ремонт даху будинку культури. Як для Тернополя це значні кошти, які переводились на фізичних осіб-підприємців.
Миросалав Сімка зазначив, що зараз їхня організація готує подання на міського голову Тернополя з проханням внести зміни у зазначене розпорядження, і при освоєнні бюджетних коштів перевести допорогові закупівлі з довільного режиму у режим обов’язкового.
Ольга Трач
Фото автора