Представники прес-клубів у двадцяти двох областях України зробили моніторинг регіональних засобів масової інформації на предмет гендерного балансу. Вони досліджували, хто частіше стає героями та експертами у  журналістських матеріалах: чоловіки чи жінки. У кожній області аналізували по п’ять друкованих та п’ять інтернет-видань.

Обирали засоби масової інформації з найбільшим тиражем та рейтингом. У Тернопільській області моніторили газети «Наш день», «Нова тернопільська газета», «Номер один», «Свобода», «RIAплюс» та інтернет-видання: «За Збручем», «Доба», «Погляд», «Терен», «Тернополяни». На основі проведеного аналізу визначили засоби масової інформації, які є найбільш гендерно чутливі, тобто є найбільш збалансованими, звертаючись за коментарями та обираючи героїв, як серед чоловіків, так і серед жінок.

– У лютому та серпні цього року у 22 областях України ми промоніторили по 5 друкованих та 5 інтернет-видань, – розповіла Оксана Ярош – гендерна експертка проекту «Гендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики», голова ГО «Гендерний центр» в Луцьку. Понад 180 тисяч матеріалів опрацювали наші монітори і вивели середнє арифметичне. Всього це було 110 друкованих і 110 інтернет-видань. Ми досліджували скільки жінок-експерток дають коментарі у новинах та інших журналістських матеріалах у таких галузях, як політика, економіка, волонтерство, медицина тощо. Хто є героями чи героїнями сюжетів, наскільки фемінітиви входять в українську мову. Без мережі прес-клубів, без величезної кількості людей, нам це не вдалося б зробити. Виведений індекс – це середнє арифметичне між експертками сюжетів, героїнями та фемінітивами Цей індекс для Тернопільської області – 27. Це означає, що у журналістських матеріалах є 27% експерток, героїнь та фемінітивів. Найвищий індекс – 37, найнижчий – 25. Ми ставили собі за мету встановити діагноз, показати регіональним медіа, кого вони кличуть коментувати новини у царині політики, економіки, волонтерства, освіти тощо.

Аналізували тексти за декількома темами: політика, економіка і бізнес, освіта і наука, війна, волонтерство, культура, спорт, розваги. І визначали, хто у цих галузях частіше виступає експертами та героями.

– Фактично в кожній газеті є сторінки для жінок, але ми брали загальний контент, дивилися, хто коментує матеріал, – розповіла Тетяна Тарасенко – журналістка, заступниця голови правління Тернопільського прес-клубу, експертка з моніторингу проекту «Гендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики» у Тернопільській області. Зазначу, що у серпні, порівняно з лютим, побільшало експерток і героїнь. У спорті вийшло багато чоловіків, це можна пояснити тим, що коли пишуть про футбол, то перелічують усіх 22 гравців, що бігають по полю. Чому в політиці мало жінок-експерток та героїнь? У нас дуже мало жінок-депутатів, я не знайшла жодної публікації, де б жінка-депутат щось коментувала, героїні були, а експертів не було. Все залежить від складу влади, відповідно по політиці у нас низький результат. У друкованих виданнях експертками виступають 26%, героїнями – 24%. Жінки-експертки майже однаково представлені у медицині, удвічі менше жінки давали коментарі у рубриках наука, культура, розваги, ніж чоловіки. Волонтерки активніші, ніж чоловіки. Тему війни більше коментують чоловіки, але є і жінки. Загалом, жінки були представлені майже у всіх темах, які ми моніторили.

За результатами дослідження, найбільш гендерно чутливими серед друкованих видань в нашій області стала газета «RIAплюс». Серед інтернет-видань найкращий показник у сайту «Тернополяни». А новинний портал «За Збручем» зайняв достойну третю позицію.

Ольга Трач

Фото автора