Заслужений працівник культури України Лариса Борисівна Разінкова-Возницька спеціально для «Номер один» проаналізувала та зробила експертну оцінку зберігання скульптур Іоанна Пінзеля з Тернопільського обласного краєзнавчого музею у торгово-розажальтному центрі «Подоляни».

Пінзель ПодоляниЙоган Георг Пінзель – один з найталановитіших європейських скульпторів ХVІІІ ст., який досягнув досконалості в зображеннях містичного і драматичного. Це гордість і «золотий фонд» України, зазначила Лариса Разінкова-Возницька.

«Мене ,як генерального директора Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Возницького, доцента кафедри реставрації Львівської національної академії мистецтв, заслуженого працівника культури турбує подальша доля скульптур Пінзеля, в якому музеї вони б не знаходилися. Принагідно нагадаю: найбільша збірка цих творів знаходиться у нашому музеї, – зазначила науковець. – Оскільки всі ці безцінні твори проходили реставрацію безпосередньо у Галереї мистецтв перед відправкою їх на виставку до Франції. Реставратори Київського науково-дослідного центру реставрації та реставратори ЛНГМ прийшли до висновку та записали у протоколі засідання реставраційної ради, що стан збереження скульптур вимагає дбайливого ставлення, і після експонування у Парижі та повернення до рідних музеїв скульптури більше не перевозити.

27 квітня 2013 р. мною були оглянуті скульптури Пінзеля, які за згодою управління культури ТОДА та дирекції Тернопільського обласного краєзнавчого музею були тимчасово перевезені та розташовані у приватній арт-галереї торгового центру «Подоляни» на другому поверсі.

Хоча у приміщенні знаходилися численні пам’ятки сакрального мистецтва (а саме ікони, дерев’яні поліхромовані скульптури з приватних колекцій), приміщення зовсім не пристосоване до експонування такого роду пам’яток, оскільки повністю не обладнане приладами контролю та зволоження приміщення.

Майже всі твори у виставковому залі мали численні осипи та вздуття фарбового шару з грунтом (це зафіксована на фотоматеріалах). Оскільки, як мені сказали, твори Пінзеля були завезені 26 квітня, їх чекає найближчим часом така сама доля.

Вимірювачі температурно-вологого режиму також були відсутні. Конструкція дахового покриття складається з гофрованих металевих листів, що при нагріванні сонячними променями дає у приміщенні достатньо високу температуру повітря до 30 градусів Цельсію, а вночі охолоджується, утворюючи різкий перепад температури (що характерно для даної пори року), а це недопустимо для збереження такого роду пам’яток».

На останок пані Лариса зробила висновок: твори унікального скульптора ХVІІІ ст. Іоанна Георга Пінзеля у найкоротший термін необхідно вилучити з торгового центру та створити у Тернопільському обласному краєзнавчому музеї належні умови його збереження та нагляд реставраторів.

Припинити свідому руйнацію творів сакрального мистецтва у приміщенні торгівельного комплексу, де лунає різного характеру невідповідна музика та поруч розпиваються алкогольні напої.

У «Подолянах» можуть експонуватися твори сучасного живопису та скульптура з каменю, металу, сучасних матеріалів.

Джерело: “Номер один