Скоро народні депутати затвердять зміни до правил дорожнього руху, де водіям дозволять їздити швидше, але каратимуть за більшу кількість порушень.

– У нових правилах чітко обумовлять, хто може перевіряти водійське посвідчення та саме авто, – пояснює старший інспектор Державтоінспекції (далі – ДАІ) в області Микола Лецкалюк. – Якщо раніше це могли робити і працівники охорони чи військові інспектори, то наразі є пропозиція, щоб перевіряла лише міліція і лише при виконанні службових обов’язків. Лише людина, яка в наряді, і зупинятиме, і перевірятиме.

Як розповідає пан Лецкалюк, внести зміни пропонують як ДАІ, так і водії.

– У нас, на відміну від багатьох інших європейських держав, існує проблема велосипедистів, скутеристів, – каже пан Микола. – Тож є пропозиція оснащувати ділянки доріг там, де є інтенсивний рух велосипедистів, відповідними доріжками зі світлофорами.

Пропонують, як пояснює пан Лецкалюк, встановити і нові обмеження швидкості. Зокрема, на заміських шляхах швидкість не повинна перевищувати 90, а на магістралях – 130 км, а не 80 і 110 км, як це є тепер.

– А от водії, зокрема у великих містах, пропонують дозволити у деяких місцях парковку на тротуарі, – говорить він.- Проте на тротуарах для пішоходів за діючими вимогами має залишатися щонайменше два метри. Втім, таку пропозицію теж розглядатимуть.

Хочуть змін водії щодо знаку “Зупинка заборонена”.

– Найбільше обурення є від тих, хто привозить товар під магазин, біля якого є такий знак – додає інспектор. – Мовляв, тут зупинка заборонена, як вивантажити товар? Адже, для прикладу, зупинку забороняють за 30 метрів до автобусної, тролейбусної зупинки.

Розглядатимуть питання забороненої зупинки і щодо таксистів.

– Зараз знак заборони діє на усі транспортні засоби, окрім таксі та авто інвалідів, – каже він. – У майбутньому, якщо такий знак стоятиме, то він діятиме на усіх без винятку.

Втомленому, як і п’яному – штраф

Незабаром інспектори Державтоінспекції будуть стежити не тільки за тим, чи не п’яний водій, а й чи не втомлений.

– Втомлені водії, зокрема далекобійники, мають після проїзду певного шляху відпочити, – каже він. Адже у них знижена реакція. Для цього планують встановити на автомобілі тахографи, які вказуватимуть, скільки кілометрів та часу водій їде. Якщо він проїхав 8 чи 12 годин, а тим паче нашими дорогами, то голова свіжою не буде. Якщо шлях водія автобуса чи іншого транспорту для пасажирських перевезень – понад 500 км, то має бути два водії. Це питання уже є в Кодексі про адмінпорушення і передбачає штраф 177-255 гривень. А в правила дорожнього руху його внесуть незабаром.

Аварія і техогляд – без ДАІ

Деякі види аварій, зокрема без людських жертв, водії за новими правилами зможуть оформлювати самостійно. Питання незначних зіткнень вирішать страхові комісари.

До того ж, в ДАІ пропонують відібрати ще й техогляд.

– Пропонують, аби ДАІ не проводила техогляду, – каже пан Микола. – Але, фактично, ми його і не проводимо. Його проводять суб’єкти підприємницької діяльності, станції різних типів. Ми лише перевіряємо наявність страхового полісу, медичну довідку, чи не у розшуку номерні агрегати транспортного засобу, чи не перебиті, а також сплату штрафів і податку. Але наразі у профільному комітеті розглядають варіант, коли податок входитиме у вартість пального.

За таким принципом, як каже Микола Лецкалюк, податок сплачують у багатьох європейських країнах.

– Принцип простий: “більше наїздив – більше плати”, – каже він.

Критикують зміни

Про зміни у правилах дорожного руху вже чули у Тернопільському осередку всеукраїнської громадської організації “Дорожній контроль” розповідає її представник Віталій Крутиголова.

– В які б інстанції ми не звертались, аби дізнатися більше, всюди кажуть, що ще не допрацювали, – каже він. – Тож довідатися щось детально про суттєві зміни ще немає можливості. З того, що нам відомо, найбільше обурює можливе нововведення – безпідставна зупинка транспортного засобу. У чинних правилах для зупинки потрібна причина. Якщо ж їх змінять, то не треба буде причини, аби інспектор ДАІ зупинив авто. Тобто він зупинить, а потім шукатиме причину.

Це порушуватиме право на свободу пересування та інші права людини, стверджує пан Крутиголова. Активістам громадської організації не подобається і пропозиція, аби за кожної зупинки інспектором ДАІ водій виходив з авто.

– Це якщо десять інспекторів зупинять десять разів, то на дорогу потрібно буде витрачати набагато більше часу, аніж зараз, – каже Віталій Крутиголова, пише газета 20 хвилин.