Власні науково-технічні проекти презентували учні шкіл та коледжу з Тернополя і області на виставці-конкурсі наукових дитячих та молодіжних робіт. Пройшла виставка 20 січня у Центрі науки Тернополя. Юні науковці представили свої роботи у п’яти номінаціях. Серед іншого в експозиції були: вітрогенератор коливального типу, пристрої для енергозбереження, макети дизайнерських крісел і світильників, LED-куб і «розумний» будинок.

– На виставці представили 19 наукових робіт різного спрямування: робототехніка, електроніка, механіка, екологія, енергозбереження тощо. Участь у ній взяли близько 30-ти дітей з Тернополя, Теребовлянського і Бережанського районів. Здебільшого це учні старших класів, але є й учасники-третьокласники. Місто представляли вихованці Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола та школи №22. Є колективні та індивідуальні роботи. Мета виставки – допомогти дітям реалізуватися, втілити свої мрії у реальність, показати, що вони можуть і чого хочуть. В рамках нашого заходу відбувся також тренінг Пауля Пшенічки. Це викладач фізики та астрономії Чернівецького міського ліцею №1, найкращий викладач фізики світу у 2004 році за версією Intel, заслужений вчитель України, засновник молодіжного наукового товариства «Квазар». Ще одним доповідачем була Світлана Попель – викладач математики та інформатики Вишнівчицької школи, заслужений вчитель України.

Учні Світлани Попель на виставку привезли фітокартину для кабінету інформатики. Працювало над нею семеро дітей. Картину створили два роки тому і вона до сьогодні успішно функціонує та прикрашає кабінет інформатики у сільській школі. А минулого року з цим проектом школярі зайняли четверте місце на виставці-конкурсі у столиці.

– Наш проект називається фітокартина для кабінету інформатики, – розповіла Юлія Кілівник, учениця дев’ятого класу Вишнівчицької школи. – Під керівництвом нашого викладача Світлани Попель ми створювали її у сьомому класі. Це картина з кімнатних рослин. Вона має робота-поливальника. До грунту у вазонах під’єднаний датчик зі світлодіодом, який загоряється, коли грунт сухий. Тоді робот дає сигнал на помпу з водою, яка розташована внизу картини, і рослини поливаються автоматично. До кожного вазончика підведена пластикова трубочка через, яку і подається вода, усі вазони з’єднані між собою і вода циркулює по колу, раз в місяць воду у резервуарі замінюємо на свіжу. У вазонах кокосовий субстрат, який корисний тим, що у ньому не розвиваються шкідливі бактерії. З цим проектом ми брали участь у різних конкурсах, а у жовтні минулого року на вставці у Києві зайняли 4 місце.

Декілька технічних розробок представили й студенти Галицького коледжу. Як працює один із них випробувала і представник Центру науки Тернополя та викладач коледжу Ольга Спільніченко.

– У Галицькому коледжі є комп’ютерне відділення, і його студенти підготували для виставки кілька цікавих речей, – розповіла Ольга Спільніченко. – Це LED -куб, по якому весь час «пробігають» різні світлові фігури, є «розумний» будинок, у якому світло вмикається по голосовій команді, повідомляється, що світло увімкнуте чи вимкнене та інші комунікації вмикаються-вимикаються за командами чи автоматично. Є також радіокерований автомобіль, яким мені дозволили покерувати. До нього є спеціальна рукавичка з датчиками, і за порухом руки він повертає вправо-вліво, коли опускаєш руку чи піднімаєш – їде швидше чи повільніше, вперед або назад. Думаю на наступну виставку вони представлять ще щось цікавіше.

Після презентацій учнівських проектів журі конкурсу визначило переможців, яким вручили цінні призи. Як переможці, так і учасники виставки отримали сертифікати від Центру науки Тернополя. Подібні заходи у Центрі планують проводити і в майбутньому.

Ольга Трач

Фото автора