Сьогодні під стінами міської ради зібралося біля сотні тернопільських перевізників. Це вже втретє за останніх два тижні вони виходять на пікет. Головна вимога водіїв і власників  маршруток – підвищити тариф на проїзд у громадському транспорті Тернополя. Нинішню ціну у 2 гривні перевізники називають тарифом відмирання. Якщо вартість проїзду підняти до двох з половиною гривень – це буде тариф виживання. А ось 3 гривні, на думку перевізників, буде тарифом розвитку.

Якщо мерія не піде на поступки, перевізники будуть шукати інші шляхи виходу із ситуації. Але, в першу чергу, постраждають від цього саме тернополяни.

– Я думаю, що в подальшому ми будемо працювати за методом Львова. Напевно що скорочувати нерентабельні круги. Самі розуміємо, що піти на страйк, не дати автобуси місту і не перевезти людей – це неправильна позиція. Тоді треба якось викроювати ті рентабельні круги, їхати їх. А нерентабельні не їхати. І тоді почнуться проблеми з добиранням. Тому що перший круг на 6.45 ранку, коли везеться десять пасажирів в автобусі, він не може бути рентабельним. Так само круги після 9 вечора, вони теж перевозять обмежену кількість пасажирів і не являються рентабельними, – пояснює директор товариства «Менс-авто» Андрій Намака.

Сьогодні кількість рентабельних маршрутів у Тернополі скоротилася до 15%, до 50% –  це маршрути середньої рентабельності, решта – 50% – взагалі  нерентабельні. Тому нині вже є проблеми з виїздом на нерентабельні маршрути, що відчувають на собі люди. Збитковий тариф у 2 гривні, кажуть перевізники, призводить і до того, що немає за що ремонтувати і утримувати в належному стані автобуси.

– Зараз автобуси ще утримуються в технічно справному стані і при даній ситуації заміни потребує 15% автобусів. Не так багато. Тому що ми оновили рухомий склад в 2003 і 2007 роках. Але зараз ми не маємо, як поновляти. Кредитів не дають, кредити дорогі, долар «виріс» у два рази, запчастини «виросли». Зараз просто йде питання, щоб у належному стані утримувати той парк, що є. Ви ж самі розумієте, що ніхто не купував автобус з заводу з обписаними, порваними сідушками, боковинами розірваними. Це все зробили наші тернополяни. Це не пішов водій, не сів в салон і порвав, понищив те все. А потім в Інтернеті пишуть, що возять нас на гробах і так далі, – зауважує Андрій Намака.

До пікетувальників вийшов міський голова Сергій Надал. Мер запевнив перевізників у розумінні їхніх вимог.

– З одного боку є ситуація, бо не зростають доходи населення і люди не мають можливості постійно платити по підвищених тарифах. З іншого боку, є ситуація, коли реально є розуміння, що рухомий склад – це те, що потребує постійного ремонту і оновлення. Якщо ми хочемо, щоб він був у нормальному стані, відповідав всім вимогам, його потрібно ремонтувати, купляти нову техніку, нові автобуси. Звичайно, цього робити не можливо, якщо в складовій тарифу не забита якась інвестиційна частина, яка залишається, як прибуток, і може бути спрямована на придбання нової техніки, – говорить Сергій Надал.

Тому сьогодні було прийнято рішення створити спільну робочу групу, до якої залучать щонайменше п’ять представників перевізників. Робоча група ще раз вивчить всі розрахунки розміру тарифу, їхню економічну відповідність, узгодить з Антимонопольним комітетом і вже тоді буде пропонувати прийняття рішення про розмір тарифу на перевезення. Пообіцяв Сергій Надал перевізникам переглянути і тариф у соціальних маршрутках. Нині він становить 1,25 гривні. Тут ймовірне підвищення, за словами мера, буде залежати від цьогорічної суми компенсації за перевезення пільговиків.

До слова, сьогодні перевізники в очільника міста не тільки просили підвищення тарифів, а й дякували… за дороги.

– Ми вдячні десь, що хоч трошки цієї ночі підлатали дороги. Як не будь, але повірте мені, що ми вдячні і за це, бо були буквально в деяких місцях – котловани, – сказав один із водіїв.

– Ви розумієте, що нормально робити дороги можна з квітня місяця, коли будуть погодні умови. Зараз стоїть доручення повністю закрити вибоїни, – відповів Сергій Надал.

На що перевізники зауважили, що готові і самі долучатися до цього процесу. Щоправда, яким саме чином – не уточнили.