У Тернополі є 22 комунальні підприємства. Наскільки вони є доступними для громадян та прозорими у своїй діяльності дослідили громадські активісти.

Найкращими в рейтингу стали два підприємства – «Тернопільводоканал» та «Тернопільінтеравіа», і два – найгіршими – «Центр дозвілля і молодіжних ініціатив імені Довженка» та «Тернопільський міський стадіон». Оцінювали комунальні підприємства за 20-ма позиціями. Максимально підприємство могло набрати 20 балів. У даному випадку, найкращі підприємств набрали по 12 балів, а найгірші – по 4.

– Аналіз доступності та прозорості ми робили на основі інформаційних запитів, – розповів Рустам Ергешов, координатор проекту. – Отримавши відповіді, зробили аналіз і склали рейтинг підприємств. Серед критеріїв оцінки були такі: чи є веб-сайт, оприлюднені накази директора, оголошення про вакансії, можливість подати електронне звернення, опублікована адреса, інша контактна інформація, чи є наглядова рада підприємства, консультативно-дорадчі органи, перелік послуг, які воно надає, чи опублікований статут, порядок утворення тарифів, якщо воно надає такі послуги, чи є фінансовий звіт за попередній рік, щоквартальні звіти, чи були аудиторські перевірки і так далі.

Були й позиції, які не виконало жодне комунальне підприємство.

– В Тернополі жодне підприємство минулого року не провело незалежної аудиторської перевірки, – каже Ігор Білик, асистент координатора проекту. – Тому оцінювати ефективність діяльності роботи того чи іншого комунального підприємства у нас не було можливості. Розумію, що аудиторська перевірка потребує додаткових коштів, але по деяких КП її доцільно зробити. Ще один момент – в Тернополі ще не створено наглядової ради по жодному підприємству. Нещодавно був прийнятий закон, який стосується КП, і який передбачає, що при комунальних підприємствах можуть утворюватися наглядові ради. Положення про наглядові ради має прийняти сесія міської ради.

Серед найзакритіших підприємств опинилося й «Тернопільбудінвестзамовник». Воно набрало тільки 5 балів із 20-ти можливих. По більшості позиціях підприємство не надало інформації.

– Публічна інформацію про нього висить на сайті міської ради, – каже Ігор Білик. – Там є адреса і послуги, які воно надає. Інформації про штатний розпис, контракт з директором, декларацію директора про майно, доходи, витрати та зобов’язання нам не надали. Було посилання на те, що це передбачено ЗУ «Про захист персональних даних», але я вважаю директор мав би оприлюднити декларацію. Не отримали ми також даних про фінансові звіти, аудит підприємство не проводило, річний план закупівель не був оприлюднений, закупівлі через систему «Прозоро» підприємство не практикує. Більшість речей, які входили у методологію оцінки доступності і прозорості нам не було надано. Можна говорити, що підприємство або приховує інформацію або не має бажання бути публічним і прозорим.

Змінити ситуацію та впливати на стан прозорості, за словами активістів, можуть наглядові ради при підприємствах. Зі свого боку координатори проекту нададуть висновки та рекомендації комунальним підприємствам, що необхідно зробити, щоб вони стали більш доступними громадськості.

Ольга Трач

Фото автора