Через релігійний конфлікт громада у селі Кути опинилася в глухому куті

Заплетнюк, УПЦ КП, Кути, ШумськМіжконфесійні конфлікти тривають в селах області. Церковні громади української православної церкви, які вирішили перейти із Московського до Київського патріархату стикаються з різними проблемами. Загострення конфлікту в середині грудня відбулося у селі Кути Шумського району. Представники громади Київського патріархату прийшли до церкви, щоб домовитися зі священиком і громадою Московського патріархату про почергові богослужіння. Та перемовини не вдалися, до того ж громада МП звинуватила їх у захоплені храму. Та духовенство КП зазначає, що ніякого захоплення храму не було.
– Діалог між парафіянами проводився давно, – розповів отець Василій Кравець, настоятель парафії Святої праведної Анни села Кути. – 13 грудня громада вирішила провести переговори зі священиком і громадою МП. Ми відслужили молебень біля хреста поза територією храму, а потім пішли на територію храму і чекали коли закінчиться богослужіння, щоб на подвір’ї поговорити про вирішення питання. Того дня службу в храмі затягнули аж до 19.00, але люди все-таки дочекалися зустрічі. Спочатку вийшов староста, а потім і священик. Ми пропонуємо представникам МП почергове богослужіння. Їхній священик має також дві парафії, і одну неділю служить в другому селі. І церква тієї неділі в Кутах закрита. Наша громада йшла на всі поступки, ми згодні на те, що вони дозволяють певні неділі служи у храмі, а церква перебуває у їхній власності. Та священик не хотів підписувати відповідний документ, постійно радився з начальством. Таким чином перемовини затягнулися і домовитися не вдалося. На цьому все закінчилось, ніякого силового захоплення храму не було. Просто громада хотіла домовитися про почергове богослужіння.
У Кутах живе 408 людей, які мають право голосу. 187 з них, за словами Голови парафіяльної ради Ярослава Мосійчука, входять до Київського патріархату, а до Московського – 99. Рішення створити громаду Київського патріархату частина жителів села прийняла у серпні цього року, а статут релігійної громади отримали у кінці вересня. Але відвідувати богослужіння вони не мають можливості, оскільки церква у селі належить Московському патріархату. Будували її всі разом із 1991 до 1997 року. І ще тоді Московський патріархат отримав свідоцтво про право власності спорудою та право володіння землею. Але про це прихильники КП дізналися тільки тепер, коли виникла конфліктна ситуація. Оскільки за документами, і церква, і земля належать Московському патріархату, то громаді Київського вони пропонують будувати свій храм або вирішувати справу у суді.
– 15 грудня, під час зустрічі зі священиком Московської патріархату в райдержадміністрації, він пропонував нам будувати свій храм, – розповів Ярослав Мосійчук, голова парафіяльної ради. А за що ми його будемо будувати? Люди у нас заробітків не мають. Компенсувати вартість у процентному відношенні вони теж відмовилися, бо це багато грошей. Чергові перемовини знову закінчилися безрезультатною. А 19 грудня наша громада блокувала вхід у храм, цілий день простояли. Як результат маємо судові позови. Тільки проти мене вже є три позови. А ще вони відібрали 13 родин активних, яких називають бунтівниками і людей тепер викликають на допити. Люди всі нервуються. Така ситуація. 22 грудня у нас було храмове свято. Ми проводили молебень біля храму. Будували церкву всі разом, а тепер молимося біля її стін. Що робити ладі не знаємо, зайшли в глухий кут. Збираємо гроші, хочемо подавати в суд, а суди дорогі, в людей недовіра до судів, адвокати відмовляються, бо ніхто не хоче мати справи з церковними спорами.
У Шумському районі є більше тридцяти громад УПЦ Московського патріархату і тринадцять – Київського. І є ще багато сіл, за словами благочинного Шумського району отця Миколая Бабія, де громади хочуть перейти до Київського патріархату. А ситуація, яка склалася у Кутах, як відзначив протоієрей Євген Заплетнюк, є типовою для громад, які бажають змінити конфесійну приналежність. Київський патріархат намагається вирішувати ситуації в конструктивному, юридичному руслі. Та жоден випадок конфесійного протистояння, за словами Євгена Заплетнюка, не був позитивно сприйнятий віруючими МП: вони завжди чинили перепони, і робили все для того, щоб якомога більше роздути конфлікт.
Ольга Трач
Фото автора