Автоматизовану систему оплати проїзду в тролейбусах Тернополя мають намір запровадити з нового року. Суть її в тому, що пасажири в електротранспорті будуть розраховуватися за проїзд картками, подібними до банківських. Гроші з карточки зчитуватиме спеціальний пристрій. Як ним користуватися тернополянам будуть роз’яснювати кондуктори.

тролейбусПро запровадження автоматизованої системи представники КП «Тернопільелектротранс» та міської ради  говорять уже протягом цілого року. Але зробити цього не можуть, бо законодавство не дозволяє користуватися так званими електронними квитками. Але начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку міськради Ігор Мединський переконаний, що таку систему необхідно впроваджувати.

– Потреба в цьому є абсолютна, в ній зацікавлений не тільки електричний транспорт, але й автотранспорт, – каже посадовець. – Це покаже об’єктивний пасажиропотік, об’єктивний дохід  комунального підприємства та перевізників. Це об’єктивна сплата податків, а при зміні тарифів об’єктивні цифри, якими можна буде керуватися. Як кінцевий результат – виплата зарплати водіям та преміювання їх в тих обсягах, які вони будуть заслуговувати. Якщо були порушення, то ця премія буде зменшуватися, і коли водій після отримання зарплати побачить, що в нього є мінус в преміюванні, він буде задумуватися чи варто дальше хамити, розмовляти по телефону чи не толерантно ставитися до пасажирів. Щоб впровадити електронний квиток необхідно внести зміни до діючих законодавчих актів. Вже кілька разів міськрада зверталася до Кабміну та ВРУ, щоб внести зміни і доповнення до окремих законів, для того, щоб можна було використовувати електронний квиток.

Частину обладнання для автоматизованої системи уже закупили. У 2014 році, за словами Ігоря Мединського, на це витратили 250 тисяч гривень. Але якщо наступного року необхідні зміни в законодавстві таки будуть прийняті, коштів треба буде набагато більше. Адже пристрої для зняття коштів з карточки треба буде встановити у кожному тролейбусі. Наразі таких пристроїв є тільки п’ять. Окрім того, таке обладнання згодом хочуть встановити і в маршрутках. Щоправда, скільки коштує один такий прилад, Ігор Мединський не міг сказати. Окремо також необхідні будуть кошти на виготовлення платіжних карточок.

– Постачальник обладнання, згідно умов тендеру, зобов’язаний виготовити і забезпечити карточки для населення, – пояснює Андрій Мастюх, директор КП «Тернопільелектротранс».  – Але карточки будуть виготовлятися під окремо виділені кошти. Мають бути окремо карточки для пільговиків. Картка виготовлятиметься не менше ніж на 10 поїздок,тобто мінімальна вартість картки буде 15 гривень. Після 10-ти проїздів її необхідно буде поповнювати. Є підписана угода з мережею «Тернопільпреса», яка займається розповсюдженням наших проїзних квитків, і де можна буде купити також ці картки – це біля 40 кіосків по Тернополю, тобто незручностей із їх придбанням абсолютно не буде. Автоматизована система оплати проїзду буде вводитись поступово. Спочатку прилади для прийому коштів – валідатори – будуть у кондукторів для того, щоб навчити населення, що є ця система, щоб ми не проводили скорочення, а це 120 осіб, при сьогоднішній ситуації в країні. Ми залишаємо і штат працівників, і запроваджуємо систему, а далі після того, як протягом кількох років, люди звикнуть до того що це є, ми зможемо перепрофілювати наших працівників або будемо думати, що далі робити.

Оскільки валідаторів є тільки п’ять, то ними будуть вчитися користуватися почергово на різних тролейбусних  маршрутах. З яких саме маршрутів розпочнуть, Андрій Мастюх не зазначив, але сказав, що поступово із автоматизованою системою кондуктори і пасажири ознайомляться на всіх маршрутах.

Ольга Трач

Фото автора